online retailing
Shutterstock

W trzecim kwartale 2013 aż 74% wirtualnych koszyków z zakupami zostało porzuconych przed finalizacją transakcji. Odzyskanie klientów, którzy porzucają swoje koszyki jest jednym z największych wyzwań, z jakimi obecnie mierzą się e-sprzedawcy. Ekspert od e-commerce, Dominic Edmunds z firmy SaleCycle, opowiedział Evigo.com o najlepszych strategiach, dzięki którym e-sprzedawcy mogą walczyć z tym zjawiskiem.

Po pierwsze: nie poddawaj się

Upór jest wszystkim, uległość niczym. „Jeśli konsument nie odpowiada na pierwszego e-maila, oznacza to, że w ciągu 24 godzin należy bezwzględnie wysłać kolejnego. Statystyki pokazują, że kampania przyniesie w tej sytuacji dodatkowe 25% dochodu” – twierdzi Edmunds.

Po drugie: działaj szybko

W niektórych przypadkach nawet godzinne opóźnienie może zniweczyć cały wysiłek. „Niektóre firmy osiągają najlepsze rezultaty wysyłając e-maila do klienta 20 minut po rezygnacji z zakupu, inne z kolei – w przedziale od 4 do 8 godzin. Testy A/B pomogą znaleźć najwłaściwsze rozwiązanie dla Twojego klienta”. Według statystyk, 50% konsumentów otworzy e-maila przypominającego o porzuconym koszyku, jeśli będzie on wysłany w odpowiednim czasie. Jedna trzecia z nich powróci do zakupów.

Po trzecie: bądź kreatywny

“Dobra komunikacja i kreatywne maile są kluczem do ściągnięcia klienta z powrotem na stronę. Taki jest też Twój cel, więc nie musisz na tym etapie martwić się dodatkowymi promocjami czy zniżkami. Dobry marketing przyniesie Ci dobre rezultaty” – podkreśla Edmunds.

Po trzecie: rekomendacje

Podczas gdy większość e-sklepów używa systemu rekomendacji produktów, niewiele stosuje je w procesie odzyskiwania wirtualnego koszyka. „Do kampanii e-mailowej można dołączyć propozycje podobnych do tych, które wybrał klient. Jest to bardzo skuteczny sposób” – twierdzi Edmunds. Użyta prawidłowo, ta metoda stanowi doskonały sposób osobistego dotarcia do klienta, a przy okazji podwaja średnią wartość zakupów w jego koszyku.

Po piąte: postaw na różnorodność

Zbyt wąsko sprofilowana kampania może przynieść więcej złego niż dobrego, niezależnie od tego, do jakiego produktu się odnosi. Z tego powodu sprzedawcy powinni rozważyć wykorzystanie różnorodnych środków przekazu, jak poczta elektroniczna, call center czy SMSy.

SaleCycle działa na rynku od 2010 roku, a główny profil działalności firmy to projektowanie kampanii mających na celu skłonienie klientów do zakupu towarów z porzuconych przez nich elektronicznych koszyków. Firma ma swoje biura w Londynie, Durham, Singapurze i Waszyngtonie. Do jej klientów należą m.in. Sony, Oakley, Paul Smith, The Body Shop, Monsoon, Mango, Ralph Lauren i O2.

salecycle-598x1200