Zakupy w centrach handlowych
Zakupy w centrach handlowych

31 proc. mężczyzn robiących zakupy w galeriach handlowych deklaruje, że wydaje na swoje ubrania, buty i akcesoria od 1,5 tys. do 2 tys. zł. rocznie – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center.

Z badań przeprowadzonych przez katowickie centrum handlowe wynika także, że 4 proc. mężczyzn wydaje na zakupy modowe powyżej 2,5 tys. zł. rocznie. Za mniej niż 500 zł ubrać jest się w stanie 12 proc. mężczyzn. Marka butów, spodni czy perfum ważna jest dla 47 proc. Polaków.

Chociaż to kobiety, co roku pokonują w centrach handlowych dystans równy aż 8 maratonom, ostatnie badania pokazują, że mężczyźni zaczynają je doganiać. Dziś na zakupach królują faceci – kupują więcej i wydają więcej, od popularnych sieciówek bardziej wolą produkty luksusowe, częściej także w zakupach pomagają im nowoczesne technologie – donosi Daily Mail. A jak jest w Polsce? Wyniki sondy zakupowej Silesia City Center sugerują, że małymi krokami zaczynamy już doganiać Brytyjczyków.

Upada mit kobiety ogarniętej manią kupowania. Jak pokazują ostatnie badania opublikowane przez dziennik Daily Mail statystyczny Brytyjczyk wydaje każdego roku na ubrania, akcesoria i buty aż 1 tys. funtów, a zakupy robi średnio dwa razy w tygodniu.

Aż 41 proc. facetów gotowych jest wydać zarobione pieniądze na drogie ubrania, dodatki i kosmetyki. Dla 60 proc. liczy się marka i jakość produktu.  Coraz lepiej także z wiedzą mężczyzn na temat mody. Ponad 70 proc. potrafi wskazać swojego ulubionego projektanta lub markę – podaje Daily Mail. 

A jak jest w Polsce? 

– Mężczyźni stali się świadomymi konsumentami. Polacy wydają więcej, więcej czasu spędzają w centrach handlowych, lepiej także orientują się w markach. Ich roczne wydatki na ubrania są już porównywalne z wydatkami kobiet. Jedyne co pozostaje nieporównywalne to ilość i częstotliwość zakupów.  Mężczyźni wydają jednak znacznie więcej podczas jednorazowych zakupów– mówi Katarzyna Tarabura z Silesia City Center.

I faktycznie, jednorazowy wypad na zakupy do centrum handlowego to większy wydatek dla faceta, niż kobiety. Podczas kiedy panie wydają 174 zł. w czasie jednorazowej wizyty w galerii handlowej, mężczyźni aż 199 zł. Mężczyźni dorównują kobietom także jeśli chodzi o czas robienia zakupów.  Aż 32 proc. mężczyzn i 41 proc. kobiet na zakupy poświęca więcej niż godzinę – wynika  z sondy SMG/KRC Millard Brown dla Silesia City Center. 

Polacy wciąż jednak rzadziej od Brytyjczyków kupują dla siebie ubrania lub kosmetyki. Podczas, kiedy ankieta Daily Mail sugeruje zakupy 2 razy tygodniowo, to z sondy Silesia City Center wynika, że przeważająca liczba mężczyzn (63 proc.) robi dla siebie zakupy raz w miesiącu. – Od shoppingu i biegania od sklepu do sklepu, mężczyźni wolą przemyślane i zaplanowane zakupy. Kupują raz, ale wydają przy tym znacznie więcej od kobiet. Częściej także przygotowują się do zakupów, porównują ceny, oglądają ofertę w sklepach on-line – mówi Tarabura.

I faktycznie, aż 46 proc. mężczyzn sprawdza ceny on-line zanim wybierze się na zakupy do centrum handlowego, z przeglądarek cenowych korzysta co czwarty.

Sondę zakupową Silesia City Center przeprowadzono na próbie 500 mężczyzn w wieku 18-60 lat w dniach 1-10 października 2013 r.