E-commerce w Chinach
Shutterstock

Nowelizacja ustawy o prawach konsumenckich umożliwi klientom internetowym bezwarunkowe zwrócenie zamówionego towaru w ciągu siedmiu dni od dokonania transakcji. Zmiana została przyjęta w piątek przez organy władzy ustawodawczej.

Celem wprowadzonych zmian jest zwiększenie ochrony praw konsumenta, dodano jednak również regulacje dotyczące zakupów w internecie. „Poprawkę przyjęto w okresie, gdy krajowa konsumpcja staje się napędem rozwoju ekonomicznego”, pisze agencja Xinhu. Z jej informacji wynika, że za przyjęciem nowelizacji głosowało 150 członków Stałego Komitetu 12-go Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych.

„Jednym z nadrzędnych celów wprowadzenia zmian jest podniesienie zaufania konsumenckiego” – powiedział podczas konferencji prasowej Jia Dongming, przewodniczący działu prawa cywilnego w Komisji Legislacyjnej OZPL. „Jesli ludzie poczują sie pewniej, będą chętniej wydawali pieniądze, przychody i zyski przedsiębiorców wzrosną, a co za tym idzie zwiększy się popyt. Zyska na tym cały kraj.”

Nowe prawo pozwala konsumentom bezwarunkowo zwrócić towar i otrzymać zwrot kosztów, jednak koszty logistyczne będą po stronie klienta. Stworzono też listę produktów, które nie podlegają zwrotowi, np. treści elektroniczne, które pobierane są za opłatą, wszelkie wytwory audiowizualne, które zostały rozpakowane, produkty świeże i łatwo psujące się, czasopisma, gazety i oprogramowanie.

Konsumenci mogą też domagać się odszkodowań od internetowych platform sprzedażowych, jeśli te nie zapewnią kontaktu ze sprzedawcami za pośrednictwem swojej strony. Po wypłaceniu odszkodowania, mogą same dochodzić swoich praw u sprzedawcy.

“Zauważyliśmy, że znowelizowana ustawa zawiera artykuły, które równoważą prawa konsumenta z prawami sprzedawców internetowych. Tak więc obecne regulacje nam odpowiadają” – powiedział portalowi Sina English Yu Siying, dyrektor działu prawnego Alibaba Group.