Warszawa
Warszawa

Utrzymujące się zainteresowanie najemców i deweloperów, niski wskaźnik powierzchni niewynajętej oraz jeden z najniższych wśród polskich aglomeracji poziom nasycenia powierzchnią handlową, potwierdzają potencjał warszawskiego rynku.

Jak twierdzą analitycy firmy Jones Lang LaSalle, tegoroczna intensywna rekomercjalizacja niektórych kluczowych centrów handlowych spowodowała nieznaczny wzrost stawek czynszowych typu prime, za lokal o powierzchni 100 mkw. w najlepszych galeriach handlowych, do poziomu 85-100 euro za mkw. miesięcznie. Stawki czynszu przy głównych ulicach handlowych (Nowy Świat, Marszałkowska, Chmielna, Mokotowska i okolice Placu Trzech Krzyży) kształtują się pomiędzy 80 a 95 euro za mkw. miesięcznie, w zależności od lokalizacji.

– Dynamiczny rozwój nowych dzielnic mieszkaniowych oraz poprawa infrastruktury drogowej kreują nowe lokalizacje handlowe i generują zapotrzebowanie na kolejne projekty, takie jak m.in. Galeria Wilanów i Galeria Białołęka, których celem jest rozszerzenie oferty w danym regionie oraz poprawa komfortu życia mieszkańców. Nowym projektom sprzyja także jeden z najniższych wśród polskich aglomeracji poziomów nasycenia powierzchnią handlową, przy jednocześnie najwyższej sile nabywczej mieszkańców. O atrakcyjności warszawskiego rynku handlowego świadczy również utrzymujące się zainteresowanie najemców – mówi Anna Wysocka, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych, Jones Lang LaSalle,

Z raportu Jones Lang LaSalle Retail Destination Europe wynika, że Warszawa pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych wyprzedza m.in. Sztokholm, Lyon czy Kopenhagę. Równolegle na znaczeniu zyskują małe, osiedlowe centra convenience oraz rozwijające się warszawskie ulice handlowe -z planowanymi rewitalizacjami takich obiektów jak Three Crosses Square 10/14 czy budynku CEDET w Alejach Jerozolimskich – których oferta skierowana jest nie tylko do turystów, ale i osób preferujących inny niż w galeriach handlowych styl zakupów.

Na koniec III kw. 2013 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w aglomeracji warszawskiej osiągnęła 1,61 mln mkw. GLA, z czego 1,10 mln mkw. przypadło na centra handlowe (łącznie 36 obiektów). Wskaźnik nasycenia powierzchnią handlową osiągnął 445 mkw. / 1 000 mieszkańców i nadal jest jednym z najniższych wśród głównych polskich aglomeracji. Z analiz Jones Lang LaSalle wynika, że takie lokalizacje jak Wilanów, Białołęka, Tarchomin, Ursynów czy Bielany mają szczególny potencjał jako tereny nowych inwestycji handlowych. Rozwojowi rynku handlowego sprzyjają także najwyższe w kraju statystyki siły nabywczej – w przypadku aglomeracji warszawskiej jest to 9 294 euro na osobę na rok (ok. 60 proc. wyżej niż średnia krajowa).

Według analityków JLL najważniejszym wydarzeniem na warszawskim rynku handlowym w III kw. było otwarcie pierwszego śródmiejskiego centrum handlowego od czasu debiutu Złotych Tarasów w 2007 r., czyli Placu Unii City Shopping (15 500 mkw.), komercjalizowanego przez zespół Jones Lang LaSalle. Galeria handlowa w prestiżowym miejscu w jednym z najbogatszych rejonów stolicy, jest częścią dużego kompleksu biurowego. Na jej ofertę, oprócz działającego historycznie w tej lokalizacji supermarketu spożywczego Supersam, składają się wiodące w kraju marki jak np. Zara, H&M, Massimo Dutti, Smyk oraz silna reprezentacja marek z półki premium jak m.in. Marella, Furla, Deni Cler, Manila Grace, LiuJo, Armani Jeans, Chiara i debiutująca w Polsce włoska marka E-go’.

Utrzymuje się trend rozbudowy już istniejących obiektów połączony z odświeżeniem ich oferty. W analizowanym okresie Galeria Mokotów powiększyła się o 5 000 mkw. (działają na niej Zara i Peek & Cloppenburg) oraz rozszerzyła strefę restauracyjną (zw. Aleją Smaków), która zyskała zupełnie nową aranżację i lokale jak np. VaPiano, Sphinx i Tokyo Sushi. Planowane są również przebudowy / rozbudowy kilku starszych obiektów, np. Auchan Piaseczno, Centrum Janki, Atrium Promenada, Tesco Kabaty czy Wola Park, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającego się rynku.

Według JLL rynek warszawski dobrze absorbuje obecne zasoby. Silny popyt na dobrej jakości powierzchnię handlową w wiodących centrach w Warszawie utrzymuje od kilku lat wskaźnik niewynajętej powierzchni na stabilnym i niskim poziomie ok. 2 proc. Co ciekawe, z wysokiego poziomu zainteresowania najemców korzystają nie tylko topowe centra handlowe, jak Złote Tarasy, Arkadia czy Galeria Mokotów, ale również te o mniejszej skali i sile oddziaływania, które sukcesywnie odświeżają swoją ofertę.

Wiele istotnych zmian nastąpiło w ofercie centrum Klif – nowe marki to m.in. COS, Tommy Hilfiger, Napapijri, Tous, Hera, Yes Prestige. Trwają przygotowania do otwarcia Super-Pharm i H&M, w ramach którego zadebiutuje w Warszawie nowy koncept H&M Home.

Z kolei, w Sadyba Best Mall otworzyły się H&M, Gino Rossi, Celio (po raz pierwszy w Polsce) oraz klub fitness Pure Jatomi. Centrum Warszawa Wileńska, obok którego zlokalizowana będzie stacja II linii metra, intensywnie przygotowuje się do jej otwarcia jesienią przyszłego roku i wprowadza popularne sieci jak np. Bershka, Stradivarius, Mohito, Cropp, Parfois czy Starbucks. W trakcie gruntownej przebudowy jest także strefa restauracyjna. Najemcy rozwijają się również w sektorze parków handlowych. Targówek Park Handlowy, działający wokół sklepu Ikea przyciągającego klientów w całego regionu, wzbogacił swoją ofertę o TK Maxx i CCC.