Martin Princ, Subway

– Do listopada bieżącego roku otworzyliśmy 17 nowych restauracji Subway. Połowa z nich znajduje się w standardowych lokalizacjach, czyli w centrach handlowych i przy głównych ulicach miast. Pozostałe lokale działają w przestrzeniach niestandardowych m.in. przy dworcach PKP (restauracje w Warszawie, Katowicach i Poznaniu) i stacjach benzynowych (punkty w Katowicach i Krakowie) – powiedział portalowi Retailnet Martin Princ, odpowiedzialny za rozwój marki w Europie Środkowo-Wschodniej.

– Nasz koncept jest prosty. Przygotowanie sandwiczy na oczach klienta nie wymaga dużej powierzchni roboczej, a to znacząco wpływa na całkowity metraż restauracji. Dodatkowo nasza oferta sprawdza się w miejscach położonych blisko węzłów komunikacyjnych, gdzie ważna jest szybkość obsługi, a jednocześnie klient liczy na odpowiednią, wysoką jakość posiłku.

Ile jeszcze w tym roku zostanie otwartych lokali Subway i w jakich lokalizacjach?

Przez ostatnie trzy lata liczba otwarć utrzymywała się na stałym poziomie – otwieraliśmy około 20 lokali rocznie. Wzrasta ona wraz z rozwojem rynku i tego też się spodziewamy w nadchodzących latach. Do końca tego roku planujemy otworzyć jeszcze kilka restauracji. Już niedługo restauracji Subway nie zabraknie na przykład na zakopiańskich Krupówkach. Cały czas w trakcie realizacji jest też kilkanaście nowych projektów – planujemy ich sfinalizowanie w pierwszej połowie 2014 roku.
Obecnie na polskim rynku działa ponad 80 punktów Subway. Nasza obecność w najbardziej znanych lokalizacjach wpływa na umocnienie marki, ale też przekłada się na jej popularność na całym rynku. Nierzadko to właśnie punkt Subway stymuluje w miejscu swojego otwarcia dodatkowy ruch klientów.

Jak wyglądają plany ekspansji na 2014 rok?

Cały czas stawiamy na rozwój i na bieżąco reagujemy na to, co się dzieje na rynku, by w jak największym stopniu zrealizować wcześniejsze założenia. W przyszłym roku z całą pewnością przekroczymy liczbę 100 restauracji działających na polskim rynku. Zależy nam na umocnieniu marki w Polsce, ale nasze punkty mają być przede wszystkim dochodowym biznesem dla franczyzobiorców.

Jak ocenia Pan polski rynek na tle innych w Europie?

Polski rynek jest bardzo dynamiczny. Lokalni klienci są bardzo wymagający, oczekują wysokiej jakości produktów i obsługi przy zachowaniu odpowiedniej ceny. Cały czas widać jednak zapotrzebowanie na silne, znane marki. Polska, ze względu na możliwości jakie oferuje, jest dla naszej sieci jednym z priorytetowych rynków.

Historia marki Subway rozpoczyna się w 1965 roku w Bridgeport w stanie Connecticut (USA). Wtedy właśnie przedsiębiorczy siedemnastolatek Fred DeLuca otwiera „Pete’s Super Submarines”, bar z sandwiczami przypominającymi łodzie podwodne, żeby zdobyć pieniądze na studia. Pomaga mu w tym przyjaciel dr Peter Buck. Restauracja szybko zdobywa popularność, otwierają się kolejne lokale a nazwa zostaje skrócona do Subway. W kolejnych latach powstaje system franczyzowy, dzięki któremu sieć rozwija się błyskawicznie.  Dziś sieć Subway liczy ponad 40 tys. restauracji w 103 krajach i jest największą siecią restauracji na świecie. Pierwsza restauracja Subway w Polsce powstała w 2000 r. w Warszawie, w okolicy Giełdy Papierów Wartościowych. Obecnie sieć liczy 81 punktów w całym kraju, z kolejnymi 10 w budowie.