Według badania przeprowadzonego przez CH Silesia City Center 46 proc. Polaków nie ma nic przeciwko świątecznej atmosferze w środku jesieni, dla 31 proc. jest ona obojętna.

– Polska dogoniła Niemcy, USA i Wielką Brytanię, w tych krajach 2-, a nawet 3-miesięczny rozbieg przed świętami jest już normą od wielu lat, u nas to wciąż nowy zwyczaj handlowców, ale już nie tak szokujący, jak jeszcze 5 lat temu – mówi Ewa Marcinek z Silesia City Center. Dowód – aż 21 proc. Polaków chętnie skorzystałoby już teraz ze świątecznych promocji.

Według analizy CH Silesia z roku na rok coraz więcej sklepów wychodzi przed świąteczny szereg i ogłasza Boże Narodzenie przed Świętem Niepodległości. Prym wiodą duże dyskonty i hipermarkety – te ozdoby sprzedają nawet już od września. Wcześniejsze święta w tym roku mają także sieciowe sklepy z wyposażeniem wnętrz, książkami i kosmetykami.

Aż 38 proc. Polaków deklaruje, że pierwsze zakupy świąteczne zrobi jeszcze w listopadzie, to o 5 proc. więcej niż przed rokiem – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center, największego centrum handlowego na Śląsku. Po prezenty jednak w tym czasie wybierze się zaledwie 11 proc. z nas.

– W listopadzie sklepy robią nam rozgrzewkę przed świątecznymi zakupami, pozwalają się zorientować w ofercie. W części sklepów już teraz pojawiają się pierwsze promocje, specjalne kolekcje, świąteczne zestawy. Prawdziwa gorączka zakupów zacznie się jednak dopiero po 1 grudnia, kiedy ruszymy do sklepów po prezenty na Mikołajki i święta – mówi Ewa Marcinek, dyrektor Silesia City Center w Katowicach.

Jak szacują handlowcy w tym roku świąteczne zakupy będą trwały aż 3 miesiące. Rozpoczną je pierwsze promocje w listopadzie, a zakończą wyprzedaże, które tradycyjnie zaczynają się tuż po świętach i trwają do lutego.

– Przed nami trzy intensywne miesiące dla portfeli Polaków. Dla wielu sklepów są to najważniejsze miesiące w roku, generujące największe zyski, nic więc dziwnego, że wiele z nich z roku na rok decyduje się na wydłużenie atmosfery, która sprzyja kupowaniu – mówi Marcinek.

To natomiast, dla 43 proc. Polaków stało się już nowym, świątecznym zwyczajem, na stałe wpisując się w przygotowania do Bożego Narodzenia. Nie znaczy to jednak, że święta te zatraciły religijny charakter. Mimo pędu do sklepowych półek, aspekt duchowy ważny jest dla 93 proc. z nas – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center.