Cushman & Wakefield: Nowy Świat najdroższą ulicą handlową w Polsce

ul. Nowy Świat w Warszawie

Z najnowszego raportu Cushman & Wakefield – Główne ulice handlowe na świecie – wynika, że Nowy Świat w Warszawie jest najdroższą ulicą handlową w Polsce i 45. na świecie.

Raport, przygotowywany przez firmę Cushman & Wakefield od 25 lat, porównuje czynsze w najważniejszych 334 lokalizacjach handlowych w 64 krajach. Główny ranking obejmuje po jednej najdroższej lokalizacji z każdego państwa. Raport nie porównuje średnich czynszów, lecz jest sporządzony w oparciu o najwyższe możliwe do uzyskania stawki najmu w tych miejscach.

Zgodnie z danymi czynsz na Nowym Świecie w Warszawie, najdroższej ulicy w Polsce, który wynosi 996 euro za mkw. rocznie, plasuje nas na 45 pozycji. W regionie Nowy Świat wyprzedził m.in. ulice z Bukaresztu, czy Sofii, ale przegrał z czeską Pragą, czy stolicą Ukrainy. Stawka najmu na Nowym Świecie jest ponad 25-krotnie niższa, niż w Causeway Bay w Hongkongu. Jest również poniżej średniej europejskiej (2,154 euro/mkw./rocznie) oraz średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej (1,104 euro/mkw./rocznie).

Oprócz zestawienia światowego firma Cushman & Wakefield przygotowała również ranking 12 najdroższych lokalizacji w Polsce. Tuż za Nowym Światem ponownie znalazła się w nim ulica Floriańska w Krakowie z czynszem na poziomie 936 euro za mkw. rocznie. Trzecie miejsce należy do warszawskiej ul. Chmielnej (828 euro/mkw./rocznie). Na pozostałych ulicach odnotowywane są już znacznie niższe stawki najmu, a zestawienie zamyka ul. Piotrkowska w Łodzi (312 euro/mkw./rocznie). Większość ulic zachowała swoje pozycje sprzed roku, jedynie ul. 3 Maja w Katowicach wyprzedziła poznańską ul. Półwiejską i weszła tym samym do pierwszej piątki zestawienia.

– Awans ul. 3 Maja w rankingu był możliwy dzięki jej rewitalizacji. Przebudowano pobliski dworzec PKP oraz oddano do użytku Galerię Katowicką. Z kolei w Warszawie sytuacja poprawi się po oddaniu II linii metra. Dotyczyć to będzie głównie, prostopadłej do Nowego Światu, ulicy Świętokrzyskiej. Ulica handlowa to często jedyne miejsce, które brane jest pod uwagę przy ekspansji podejmowanej przez niektóre marki luksusowe. Niestety problemy z własnością nieruchomości czy adaptacją i renowacją lokali wpływają na wolniejszy rozwój tych lokalizacji – powiedział Tomasz Górski, starszy negocjator, dział powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.

W globalnym rankingu pierwsza trójka pozostała bez zmian. Pierwsze miejsce należy ponownie do Causeway Bay w Hongkongu (24,983 euro/mkw./rocznie), druga jest Piąta Aleja w Nowym Jorku (20,702 euro/mkw./rocznie), a trzecie paryskie Pola Elizejskie (13.255 euro/mkw./rocznie), które zanotowały jeden z największych na świecie wzrostów czynszów o prawie 40 proc.

Jednak gdyby główny ranking obejmował więcej niż jedną ulicę z każdego kraju, to w pierwszej dziesiątce najdroższych ulic handlowych na świecie znalazłyby się aż trzy ulice z Hongkongu i cztery z Nowego Jorku, co pokazuje siłę tych miast. Warto odnotować również, że o ile w Causeway Bay o dobrą lokalizację konkurują nie tylko marki luksusowe, to na Piątej Alei największe tegoroczne otwarcia związane były z ekspansją najdroższych marek. Nowe sklepy otworzyły tam m.in. Ralph Lauren (ponad 4,250 mkw.), Valentino (1,700 mkw.) i Cartier (ponad 835 mkw.).

Czynsze w 285 lokalizacjach z 334 objętych rankingiem pozostały stabilne lub nieznacznie wzrosły (3,2 proc.) w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Reklama

Galeria Jurajska