Firma badawcza Gemius stworzyła gemiusShopMonitor, narzędzie, które umożliwia e-sklepom porównanie swoich wyników do zagregowanych danych dla całej konkurencji. Jak twierdzą przedstawiciele firmy, nowe  narzędzie Gemius będzie alternatywą dla niekoniecznie transparentnego i niełatwego w obsłudze Google Analitycs.

„Polski e-commerce potrzebuje punktu odniesienia, który nie tylko przyspieszy jego rozwój, ale też zwiększy bariery wejścia dla globalnych firm” – tłumaczy Mateusz Gordon, international e-commerce segment manager, który w firmie Gemius odpowiada za rozwój nowego narzędzia. „Takim punktem może być zagregowany obraz rynku z podziałem na branże, umożliwiający porównanie się do innych i dzięki temu ulepszenie procesów sprzedażowych” – dodaje.

Zdaniem Gordona, nowe narzędzie pomoże e-firmom w rozumieniu rynkowych trendów, a dzięki alertom, które będą sygnalizować, że efektywność sklepu z danego źródła spadła, umożliwi szybką reakcję na negatywne zmiany.

„Wyobraźmy sobie właściciela apteki internetowej, który obserwuje siedmioprocentowy wzrost sprzedaży suplementów diety w cenie powyżej 50 zł., której źródłem jest ruch, pochodzący z powiązanego z apteką bloga. Dzięki narzędziu gemiusShopMonitor może sprawdzić, czy owe 7 proc. to dobry wynik na tle konkurencji. Po raz pierwszy jego analiza nabierze szerszego kontekstu” – podsumowuje.

Z kolei Paweł Fornalski, prezes IAI-Shop.com zwraca uwagę na to, że gemiusShopMonitor to narzędzie, którego rynek potrzebuje. „Standardem w analityce sklepów jest Google Analitycs. To doskonałe rozwiązanie, ale ma dwa mankamenty. Po pierwsze jest uniwersalne, więc, aby uzyskać z niego przydatne dane trzeba mieć sporą wiedzę, jak je skonfigurować. Drugim, nie mniej istotnym mankamentem jest zaangażowanie Google w dostarczanie ruchu i sprzedaż reklam. Przy braku transparentności do czego Google wykorzystuje informacje z Analyticsa stanowi to poważny argument do tego, aby sklepy miały swobodę wyboru i nie były skazane na jedno narzędzie. Sklepy powinny mieć alternatywę i dlatego zdecydowaliśmy się na zintegrowanie naszej platformy z nowym narzędziem firmy Gemius” – mówi Paweł Fornalski.

Oprócz typowych danych generowanych na podstawie analityki webowej,  GemiusShopMonitor uwzględnia specyfikę poszczególnych branż, dzięki czemu firmy będą dostawały raporty dostosowane do ich potrzeb. W projekt zaangażowana jest usługa do prowadzenia profesjonalnej sprzedaży internetowej – IAI-Shop.com. Gemius zapowiada, że kolejnym działaniem, jakie zostanie podjęte po wdrożeniu ShopMonitora, będzie udostępnienie polskim przedsiębiorcom zagregowanych danych dla rynków zagranicznych, a co za tym umożliwienie dokonywania porównań e-sklepów z innych krajów.

Obecnie firma prowadzi pilotaż wśród e-sklepów z wybranych branż, tj. perfumeryjnej, farmaceutycznej i turystycznej.