Posiadacze smartfonów stanowią obecnie 61% wszystkich konsumentów. W tym sezonie świątecznym dwie trzecie Amerykanów planuje robić zakupy w małych i niezależnych sklepach.

Wśród przebadanych konsumentów:

  • Prawie siedmiu na dziesięciu (68%) posiadaczy smartfonów będzie korzystało z tego urządzenia podczas zakupów świątecznych
  • 61% klientów posiada obecnie smartfon, co stanowi wzrost o 19% od 2011 roku
  • 63% posiadaczy tabletów planuje korzystać z tego urządzenia podczas tego sezonu świątecznego
  •  66% klientów zrobi zakupy świąteczne w lokalnych sklepach (mali i niezależni detaliści)
  • Lokalne sklepy zgarną jedną trzecią (34%) całkowitego budżetu konsumenckiego

Rosnąca liczba posiadaczy smartfonów sprawia, że więcej klientów przestawia się na zakupy w sieci. Wielu klientów zamierza odwiedzić małe lokalne sklepy podczas tegorocznych świątecznych zakupów, wynika z raportu Deloitte, który analizuje konsumenckie nastroje i plany zakupowe na święta.

Liczba posiadaczy smartfonów wzrosła do 61% z 42% w przeciągu dwóch lat.  Najwięcej przybyło ich wśród kobiet, przedstawicieli młodszego pokolenia oraz osób o domowym budżecie poniżej 100 tysięcy dolarów rocznie. Konsumenci ci stanowią potencjalna bazę klientów dla internetowych sklepów, które wprowadziły technologie mobilne. Ssześć na 10 (59%) kobiet posiada smartfon, w porównaniu z 46% w zeszłym roku, a 79% klientów pomiędzy 18 a 24 rokiem życia posiada smartfon.

Wśród właścicieli smartfonów niemal siedem na 10 (68%) planuje skorzystać z urządzenia podczas świątecznych zakupów. Konsumenci ci będą przede wszystkim szukali lokalizacji sklepów (56%), sprawdzali i porównywali ceny (54%) oraz pozyskiwali informacje o produkcie (47%).

Klienci, którzy korzystają ze smartfonów podczas zakupów z pewnością zwiększą obroty w sezonie świątecznym. Planują oni wydać o 27% więcej na prezenty świąteczne niż osoby, które nie posiadają smartfonów.

Z sondażu wynika również, że znaczna liczba klientów zamierza robić zakupy za pomocą tabletów. Spośród 38% przebadanych właścicieli tabletów prawie dwie trzecie (63%) wskazuje, że planują korzystać z urządzenia przy zakupach świątecznych. Najbardziej popularną czynnością będzie „kupowanie lub szukanie w internecie”.

„Tablety są dla sprzedawców jak droga dwupasmowa” – mówi Alison Paul, wiceprezes Deloitte odpowiedzialna za sekcję sprzedaży i dystrybucji. „Stworzyły one zupełnie nowy sposób dotarcia do klienta, dzięki któremu klienci mogą przeglądać wiele produktów z oferty sprzedawcy niezależnie od tego, gdzie się znajdują – w salonie sprzedaży czy na kanapie. Sprzedawcy mogą również umieszczać tablety w sklepach, zapewniając zarówno personelowi, jak i klientom szerszy wgląd w ofertę handlową. Obecnie większość klientów posiada i smartfon i tablet. Obydwa urządzenia zmieniły sposób interakcji z marką, zwiększyły też średnią kwotę, którą klient wydaje na zakupy.”

W tym roku dwie trzecie (66%) klientów planuje robić zakupy w małych sklepach, u niezależnych detalistów czy w niesieciowych butikach. Sondaż wskazuje, że klienci wydadzą jedną trzecią (34%) budżetu w sklepach lokalnych. Jako przyczyny takiej decyzji klienci podają chęć wspierania lokalnych przedsiębiorców (60%), znalezienie wyjątkowego prezentu (53%) oraz wygodę (44%). Niemal jedna trzecia (30%) deklaruje, że jest bardziej przywiązana do małych sklepów niż do dużych sieci.

Mimo że internet jest najbardziej popularną destynacją dla osób robiących zakupy w sezonie świątecznym 2013, 37% respondentów nadal woli robić zakupy świąteczne w sklepie stacjonarnym niż online.  W cenie jest nadal wysoka jakość obsługi. Ponad połowa (54%) klientów twierdzi, że fachowa pomoc nakłania ich do dokonania zakupu w salonie sprzedaży, a 32% uważa, że jakość obsługi jest lepsza, gdy personel korzysta z najnowszych technologii mobilnych. Mimo to prawie sześciu na dziesięciu (59%) uważa, że mają lepszą wiedzę o ofercie, o kuponach, konkurencyjności cen, czy dostępności produktu niż personel sklepu.

„W sklepie stacjonarnym, załoga powinna raczej angażować się w budowanie lojalności niż w nakłanianie do sfinalizowania pojedynczej transakcji” – dodaje Paul. „Sprzedawcy, którzy odnieśli największy sukces starają się, by ich pracownicy byli ambasadorami marki, aby byli dobrze przygotowani, mieli dostęp do internetu oraz wiedzę o cenach i dostępności produktu w innych kanałach sprzedaży.”

Sprzedawcy korzystają również z tego, że zapewniają klientom samoobsługową technologię w sklepie. Prawie sześciu na 10 (58%) klientów korzysta z nowych rozwiązań technologicznych, najbardziej popularną czynnością jest porównywanie cen (60%) oraz punkty samodzielnej płatności (57%)

Sondaż zamówiony przez Deloitte został przeprowadzony online przez niezależną jednostkę badawczą. Odbył się między 13 a 23 września 2013 roku, wzięła w nim udział reprezentatywna grupa 5018 osób. Margines błędu wynosi 1%.