Rusza kampania Urzędu wyjaśniająca zasady transakcji zawieranych przez internet. UOKiK uruchomił specjalną witrynę dla konsumentów oraz przedsiębiorców, na której publikuje porady prawne, odpowiedzi na często zadawane pytania oraz zasady dobrych praktyk dla branży e-commerce.

Jak wynika z najnowszych badań UOKiK, konsumenci w niewystarczającym stopniu znaja zasady, jakimi rządzą się zakupy przez internet. Niewielu internautów zdaje sobie sprawę, że ich prawa zależą od tego, czy kupują od konsumenta, przedsiębiorcy, na aukcji lub licytacji. Przykładowo: 55% badanych nieprawidłowo stwierdziło, że odstąpić od umowy zawartej przez internet z innym konsumentem. Jednocześnie 82% ankietowanych przyznaje, że przed złożeniem zamówienia czyta regulamin oraz informacje na stronie sprzedawcy.

Wyjaśnienia najczęstszych problemów związanych z zakupami w sieci znajdują się na specjalnej stronie uruchomionej przez urząd www.ezakupy.uokik.gov.pl. W nowym serwisie znaleźć można liczne przykłady klauzul niedozwolonych, wzory przydatnych pism oraz wskazówki, gdzie i jak można uzyskać pomoc w razie zawarcia transakcji z nieuczciwym e-przedsiębiorcą.

Obecnie prezes urzędu prowadzi 58 postępowań dotyczących sprzedaży przez internet. Od początku roku wydała już 29 decyzji. Z praktyki UOKiK wynika, że najczęściej internetowi sprzedawcy nie respektują prawa do zwrotu towaru w ciągu 10 dni, wymagają, aby zwracany towar nie był rozpakowany, nie oddają konsumentowi kosztów wysyłki zamówionej rzeczy w sytuacji odstąpienia od umowy. Wątpliwości dotyczą także braku wielu informacji na stronach internetowych sklepów. Przykładowo: nie informuje się konsumenta o tym, że ma prawo odstąpić od umowy, przedsiębiorca w ogóle nie ujawnia swoich danych, nie udostępnia regulaminu.

Wiele problemów konsumentom sprawiają zakupy grupowe. W tej chwili urząd prowadzi cztery postępowania dotyczące portali oferujących takie usługi. Skargi, które wpływają do urzędu, dotyczą głównie problemów z terminową realizacją kuponu.

Do akcji przypominającej o prawach osób kupujących w sieci włączyło się 22 partnerów: Allegro.pl, Ceneo.pl, Ceneria.pl, Comperia.pl, e-Commerce Polska – Izba Gospodarki Elektronicznej, Europejskie Centrum  Konsumenckie, Frupi.pl, GoDealla.pl, Groupon.pl, Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska, Mensis.pl, Nokaut.pl, Notanio.pl, Okazje.eholiday.pl, porównywarka cena Okazje.info.pl, Opineo.pl, Skapiec.pl, Sklepy24.pl, SmartBay.pl, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich, Trusted Shops, Szafa.pl.