Centrum Handlowe w Rosji
Centrum Handlowe w Rosji

Według firmy Colliers przejęcia, modernizacje i nowe strategie rozwoju największych centrów handlowych na rynkach dojrzałych i wschodzących to dziś jedne z najbardziej widocznych trendów na rynkach Europy Wschodniej. Podczas gdy tradycyjne rynki krajów Europy Środkowo-Wschodniej – Warszawa, Budapeszt, Praga i Bratysława – uchodzą za bezpieczne schronienie dla inwestorów, znaczenie innych subregionów szybko się zwiększa.

Według Colliers w ciągu ostatnich siedmiu lat nastąpiło przesunięcie znacznej części kapitału do podregionów Europy Wschodniej, Rosji i Ukrainy, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na aktywa klasy „core” i „core plus” na tych terenach.

– Subregion Europy Wschodniej – zwłaszcza Rosja, a w mniejszym stopniu także Ukraina – jest atrakcyjny dla inwestorów pod wieloma względami. W przypadku branży handlu detalicznego wynika to w szczególności z dużej liczby ludności, rosnącej siły nabywczej i wysokiego poziomu konsumpcji – mówi Sean Briggs, dyrektor zarządzający na region Europy Wschodniej, Dział Powierzchni Handlowych, Colliers International.

Sieci handlowe ciągle się rozwijają i wdrażają nowe metody działania, zdobywając doświadczenie w budowie łańcucha dystrybucji na tych nowych rynkach. Wiele liczących się firm w tej branży przywiązuje dużą wagę do możliwości rozwoju w Rosji i na Ukrainie.

Zdaniem analityków firmy od połowy pierwszej dekady tego wieku realizują one strategię rozwoju zarówno na obecnych, jak i nowych rynkach Europy Wschodniej. Wprawdzie wielu przedstawicieli handlu detalicznego nie zdobyło jeszcze na tych rynkach pozycji równie silnej, jak na rynkach dojrzałych, to jednak sytuacja ta zmienia się w wyniku intensywnej rozbudowy centrów handlowych w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie.

Dobrym przykładem jest firma H&M, która w 2009 roku otworzyła swój pierwszy sklep w Moskwie, a w 2012 roku posiadała już 37 sklepów. Grupa Inditex (Zara, Pull & Bear, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti) rozpoczęła działalność w Moskwie w 2003 roku, a obecnie jej sieć sklepów liczy już ponad 350 placówek w całej Rosji. Polska firma LPP planuje zwiększyć do końca bieżącego roku ogólną powierzchnię swoich sklepów w Rosji i na Ukrainie o ponad 50 proc.

Wraz z rozwojem rynku pojawiają się możliwości inwestowania, z których skwapliwie korzystają inwestorzy oraz deweloperzy. Znajduje to odzwierciedlenie w działalności inwestycyjnej w handlu detalicznym od 2006 roku, świadczącej o rosnącym znaczeniu rynków subregionu Europy Wschodniej, zwłaszcza Rosji, a w mniejszym stopniu także Ukrainy.

W odpowiedzi na nową sytuację nastąpiło przesunięcie zainteresowania inwestorów z rynków Europy Środkowej (Polska, Węgry, Czechy i Słowacja) na wschód, do Rosji i na Ukrainę. Zdaniem specjalistów Colliers w latach 1998-2002 rynki Europy Środkowo-Wschodniej dominowały nie tylko pod względem liczby budowanych obiektów, ale także liczby transakcji na rynku inwestycyjnym. W latach 2006-2009 prawie 60 proc. dużych transakcji inwestycyjnych w branży handlu detalicznego zostało zawartych w subregionie Europy Środkowo-Wschodniej.