Według badań Artisan, platformy pomagającej zarządzać treścią na nośnikach mobilnych, użytkownicy aplikacji (59%) uważają, że urządzenia mobilne są najważniejszymi narzędziami umożliwiającymi szybkie i łatwe zakupy. 77% klientów zamierza dokonać zakupów przez aplikacje mobilne na smartfon lub tablet.

Konsumenci coraz częściej i chętniej korzystają z aplikacji mobilnych. Sklep z aplikacjami Amazona zanotował 500% wzrost rok do roku w 2012, a w grudniu 2012 roku amerykańscy klienci ściągnęli ponad 1,3 miliarda aplikacji na Android, iOS, i Windows. Do 2016 roku ściągną 44 miliardy aplikacji mobilnych – przewiduje firma Artisan.

Aby lepiej zrozumieć rolę aplikacji mobilnych w sprzedaży online, Artisan przeprowadził sondaż, który pokazuje że większość użytkowników (65%) potwierdza, iż są bardzo lojalni wobec aplikacji, z których już korzystali, albo za pomocą których robili zakupy na urządzeniu mobilnym. 44% klientów twierdzi, że wraca do tych aplikacji wtedy, gdy zaczyna szukać nowego produktu.

Niemal 80% użytkowników twierdzi, że aplikacje, za pomocą których szukają i kupują produkty, reprezentują tę samą markę co sklep online, czy sklep stacjonarny, w którym robią zakupy.

„Nie można ignorować rosnącej roli firmowych aplikacji w napędzaniu sprzedaży oraz budowaniu lojalności wobec marki we wszystkich kanałach sprzedaży.” – mówi  Bob Moul, prezes Artisan. „Każdego roku gwałtownie rośnie liczba odwiedzin klientów, które odbywają się poprzez, albo są inicjowane dzięki aplikacjom mobilnym. Dlatego dostarczenie użytkownikom dynamicznego, spersonalizowanego doświadczenia mobilnego przestało być już tylko ważne, stało się wręcz nieodzowne.”

Aplikacje związane z marką napędzają ruch we wszystkich kanałach sprzedaży

59% przebadanych zgodziło się, a 25% zdecydowanie się zgodziło z tezą, że aplikacje mobilne są najważniejszym narzędziem, które pomaga im dostać to, czego akurat potrzebują w łatwy i szybki sposób. Ponadto 35% uczestników sondażu twierdzi, że często bądź zawsze dokonują zakupu po tym, jak przejrzą dostępne produkty dzięki aplikacji mobilnej. Połowa zadeklarowała, że robią tak czasami, a tylko 13% stwierdziło, że czyni tak rzadko. Dowodzi to, że mimo iż klienci mogą nie dokonywać faktycznego zakupu przez aplikację, to ma ona wpływ na zwiększenie ruchu oraz odpowiada za zwiększenie sprzedaży we wszystkich kanałach. Badani zostali zapytani, gdzie dokonują zakupu po tym jak przeglądają produkty na firmowej aplikacji mobilnej jeśli nie finalizują transakcji od razu przez telefon. Spośród nich:

  • 68% korzysta z komputera
  • 55% idzie do sklepu
  • 35% kupuje za pomocą tabletu

Klienci często korzystają z wielu aplikacji

53% zgadza się, a 27% zgadza się zdecydowanie z tym, że korzystają z aplikacji mobilnych do szukania produktów i robienia zakupów częściej niż kiedykolwiek. Spośród osób zapytanych o to, jak często przeglądają lub robią zakupy przez aplikację, 28% odpowiedziało że 2-3 razy w miesiącu, 25% twierdziło że 1-3 razy na tydzień, a 23% uznało, że rzadziej niż raz na miesiąc. Ponadto większość klientów korzysta z kilku aplikacji jednocześnie.

  • 44% robi zakupy przez 2-3 aplikacje na smartfon, a 34% przez aplikacje na tablet
  • 30% robi zakupy przez cztery bądź więcej aplikacje na smartfon, 28% przez cztery bądź więcej aplikacji na tablet
  • 26% robi zakupy przez jedną aplikację na smartfon, 39% przez jedna aplikację na tablet

Dostarczanie dobrego, spersonalizowanego doświadczenia mobilnego

Zapytano też o to, jak ważna jest personalizacja aplikacji (osobiste rekomendacje, dostosowanie do lokalizacji, zapamiętanie preferencji i historii zakupów). 40% odpowiedziało, że jest to ważne lub bardzo ważne, podczas gdy 38% stwierdziło, że jest to raczej ważne, a 23% że wcale nie jest ważne. Ponadto 60% uznało, że bardziej prawdopodobne jest, iż skorzystają z aplikacji ponownie jeśli jest spersonalizowana, jedynie 37% uznało, że nie robi im to różnicy.

Spośród zapytanych o to jak bardzo zgadzają się, że aplikacja powinna spełniać ich oczekiwania skoro poświęcili czas, by ją wybrać i ściągnąć:

  • 60% klientów się zgodziło
  • 25% zgodziło się zdecydowanie
  • 15% się nie zgodziło lub zdecydowanie się nie zgodziło

41% klientów przestanie, a 20% zdecydowanie przestanie korzystać z aplikacji jeśli choć raz nie będą z niej zadowoleni. Tymczasem ponad 80% rezygnuje się lub zdecydowanie rezygnuje z korzystania z aplikacji, której używali kilkakrotnie i która nie spełniła ich oczekiwań.

Aplikacje pomogą zwiększyć sprzedaż w sezonie

77% badanych planuje robić zakupy przez telefon czy tablet w tym sezonie świątecznym, a 88% planuje szukać w ten sposób prezentów. 66% szukało bądź kupowało przez aplikację w zeszłorocznym sezonie świątecznym.

Respondentów zapytano również, jakiej części zakupów planują dokonać w tym sezonie za pomocą aplikacji mobilnych.

  • 27% planuje zrobić 20-39% zakupów świątecznych przez aplikację mobilną
  • 24% kupi 40-59% prezentów przez aplikacje
  • 20% planuje kupić 60-79% prezentów za pomocą aplikacji

Platforma Artisan’s Mobile Experience Management pomaga firmom analizować, zarządzać i doskonalić aplikacje mobilne w czasie rzeczywistym bez konieczności przepisywania kodów albo zwracania się do sklepów z aplikacjami.