Klienci coraz częściej podejmują decyzje zakupowe na długo przed faktyczną realizacją transakcji. 88% przeszukuje zasoby sieci zanim dokona zakupu. Przeciętnie klient korzysta z 10,4 różnych źródeł zanim podejmie decyzję o kupnie – wynika z badań Hawk Search.

W tej sytuacji jakość wyszukiwarki funkcjonującej na stronie jest jednym z kluczowych czynników mających wpływ na sukces sprzedaży online. Według Hawk Search, wyszukiwarka odpowiada za ponad 30% aktywności na stronie i jest wykorzystywana w wypadku 40% zakupów robionych online.

Firma Hawk Search twierdzi, że 80% klientów opuszcza stronę z powodu słabej jakości narzędzia do wyszukiwania, a 95% klientów korzystających z opcji „szukaj” rezygnuje już po wyświetleniu pierwszej strony z wynikami wyszukiwania.

hawksearch
Najbardziej popularne metody wyszukiwania według Hawk Search

Według analityków Hawk Search, optymalizacja zakupów online jest jednym z największych wyzwań dla branży e-commerce.

„Pierwszym krokiem jest określenie, czy funkcjonujące na stronie firmowej narzędzie do wyszukiwania nie powoduje frustracji wśród użytkowników. Jest kilka sposobów, aby zidentyfikować problemy, które napotyka klient. Ważne jest, żeby spojrzeć nie tylko na to, co jest nie tak, ale również na przyczyny takiego stanu rzeczy.” – twierdzą eksperci.

Według nich, umiejętność określenia przyczyn, dla których użytkownicy mają problemy z korzystaniem z wyszukiwarki jest kluczowa dla zaplanowania zmian, które należy podjąć, by zwiększyć sprzedaż.

„Jest również ważne, by wyjść z gabinetu i „wejść w skórę klienta”. Jest to na pewno bardziej skuteczne niż stawianie diagnoz, które mogą być błędne. Prawdopodobnie okaże się, że na stronie występują problemy takie jak słaba nawigacja, nieadekwatne wyniki wyszukiwania, czy też trudności z odnajdywaniem produktów według ważnych kategorii, takich jak cena, marka czy rozmiar.” – twierdzą analitycy.