Dekada Realty: trzy projekty w toku

Dekada Nowy Targ

Dekada Nowy Targ

Rośnie sieć centrów handlowych Dekada. Obecnie spółka Dekada Realty prowadzi prace przy trzech nowych projektach: w Nowym Targu, Brodnicy oraz Malborku. O szczegółach inwestycji i trendzie na budowanie zintegrowanych z funkcjami handlowymi centrów komunikacyjnych rozmawiamy z Aleksandrem Walczakiem, prezesem zarządu Dekada Realty

Na jakim etapie inwestycyjnym są najnowsze projekty realizowane przez spółkę Dekada Realty ?

W najbliższych tygodniach zaczniemy przekazywać najemcom lokale w Dekadzie Nowy Targ. W ostatnich dniach wyłoniony został generalny wykonawca dla Dekady Brodnica. Trwa natomiast jeszcze postępowanie przetargowe w celu ustalenia generalnego wykonawcy dla Dekady Malbork.

Na kiedy planowane są najbliższe otwarcia ?

Pod koniec marca 2014 roku planowane jest otwarcie Dekady Nowy Targ. To będzie małe zintegrowane centrum komunikacyjno-handlowe z nowoczesnym dworcem autobusowym i sklepami, takimi jak: Tesco, Rossmann, CCC czy Pepco. Łączna powierzchnia najmu w obiekcie to 3,4 tys. mkw. W II połowie 2014 roku otworzymy Dekadę Brodnica, a na początku 2015 roku – Dekadę Malbork.

Dekada Malbork

Dekada Malbork

Ostatnio częściej łączy się obiekty o funkcji komunikacyjnej i handlowej – tzw. zintegrowane centra komunikacyjne. Czy to chwilowy trend, czy trwałe zjawisko ?

To jest bardzo pozytywne zjawisko, które dotyczy obecnie bardzo wielu miast w Polsce. Zaczęło się kilka lat temu od projektów powiązanych z dworcami PKP (pierwsza była Warszawa Wileńska). Ponad dwa lata temu otworzyliśmy w Myślenicach pierwsze w Polsce zintegrowane centrum komunikacyjno-handlowe łączące dworzec autobusowy z centrum handlowym typu convenience. Sukces tego obiektu skłonił nas do podjęcia kolejnych projektów łączących dworce autobusowe z centrami handlowymi. W przyszłym roku oddamy do użytku centra w Nowym Targu i Brodnicy.  Pracujemy też nad kolejnymi lokalizacjami. Tego typu inwestycje dają szanse na podniesienie standardu polskich dworców kolejowych i autobusowych. Dotyczy to bardzo wielu lokalizacji, stąd duże zainteresowanie deweloperów tego typu projektami. Jednak trzeba mieć świadomość, że są to inwestycje o wiele droższe i bardziej skomplikowane niż budowa tradycyjnych centrów handlowych.

Które z miejscowości mają jeszcze potencjał w tym zakresie ?

To zależy od specyfiki danej miejscowości, aktualnego nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową i konkretnej lokalizacji obecnego dworca. Na pewno takich inwestycji w Polsce może być jeszcze wiele.

Dekada Brodnica

Dekada Brodnica

Czy taki format sprawdzi się w każdym mieście ?

Aby centrum handlowe miało właściwą siłę ściągalności, powinno obejmować co najmniej kilkanaście sklepów. To znów oznacza, że w obszarze oddziaływania centrum powinno mieszkać co najmniej 50 tys. mieszkańców. Dodatkowym warunkiem jest oczywiście dobra lokalizacja obecnego dworca i wielkość gruntu umożliwiająca taką inwestycję.

Jakie warunki musi spełniać inwestor, by spółki PKS czy PKP zdecydowały się na współpracę ?

To nie są inwestycje dla początkujących deweloperów. Bardzo istotnym czynnikiem jest doświadczenie, które umożliwi optymalizację już na etapie projektowania, później realizacji obiektu, a na końcu jego zarządzania. Współpraca z PKP i PKS to prawdziwe wyzwanie dla dewelopera. Jest obecnie kilka modeli takiej współpracy i każdy z deweloperów działających na tym rynku ma swoje doświadczenia. Nie można dać jednolitej recepty w tym zakresie.

Więcej o nowych projektach spółki Dekada Realty w najnowszym wydaniu Shopping Center Poland.

 

Tagi:

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016