Inter Ikea: w Polsce jest miejsce na kolejne parki handlowe

Park Handlowy Franowo

Park Handlowy Franowo

Centra handlowe dominują w udziale powierzchni handlowej w Polsce. Jednak innym rozwiązaniem, w którym możliwe jest stworzenie konkurencyjnej i komplementarnej oferty najemców, jest park handlowy. W naszym kraju stopniowo zwiększa się liczba takich obiektów. Rozbudowywane są też już istniejące parki handlowe. Przykładem tego typu obiektu może być poznański Park Handlowy Franowo, zarządzany przez Inter Ikea Centre Group Poland

– Według raportu Jones Lang LaSalle „Rynek Powierzchni Handlowych w Polsce” z 2011 roku parki handlowe stanowiły ok. 9 proc. całości powierzchni handlowej w Polsce. Również raport „Rynek komercyjny” z 2013 roku firmy Knight Frank pokazuje, że zdecydowany udział w strukturze rynku mają galerie handlowe, a parki stanowią jego niewielką część. Jednak, mimo takiego stanu rzeczy, polski rynek powierzchni komercyjnych ewoluuje i rozwijają się na nim także inne formaty obiektów – twierdzi Andrzej Hnatiuk, kierownik Parku Handlowego Franowo.

W lokalizacjach, w których dostęp do powierzchni na terenie galerii handlowych jest ograniczony, powstają sklepy typu koncept. W przeciwieństwie do monobrandowych sprzedaje się w nich produkty kilku marek. W mniejszych miejscowościach i na obszarach poza centrum dużych miast lokowane są centra wygodnych zakupów (zawierające najemców, którzy oferują produkty odpowiadające codziennym potrzebom zakupowym mieszkańców okolicznych osiedli), a także magazyny i parki handlowe.

– Według raportu „Marketbeat” firmy Cushman & Wakefield pod koniec 2012 roku w budowie pozostawało blisko 100 tys. mkw. GLA magazynów i parków handlowych. Jeden z nich, otwarty w marcu 2013 roku, to Europa Centralna Park (40 tys. mkw. GLA) w Gliwicach. Obiekt jest połączeniem tradycyjnego centrum handlowego i parku. Również inwestor Inter Ikea Centre Group Poland, który w Polsce zarządza 6 parkami handlowymi, rozbudowuje obecnie Park Handlowy Bielany pod Wrocławiem – dodaje.

– W naszym kraju jest miejsce na parki handlowe, zwłaszcza tam, gdzie brakuje kompleksowej oferty obiektów wolnostojących znajdujących się w jednej lokalizacji. Przede wszystkim jednak na rynku widoczne będą zmiany nie ilościowe, lecz głównie jakościowe. Oznacza to, że w mniejszym stopniu będą budowane nowe obiekty, a inwestorzy postawią raczej na rozbudowę tych już istniejących. Dzięki temu poszerzą oni ofertę o odpowiednich najemców, na których jest zapotrzebowanie wśród klientów – mówi Andrzej Hnatiuk, kierownik Parku Handlowego Franowo.

W portfelu Inter Ikea Centre Group Poland nie znajdują się jednak tylko tego typu obiekty. W niektórych przypadkach inwestor stawia na galerie handlowe, tak jak było to w momencie ostatniego przejęcia przez niego warszawskiego centrum Wola Park.

– Podjęcie odpowiednich działań uzależnione jest zazwyczaj od grupy docelowej, jaką tworzą kupujący. O tym, że w Poznaniu zdecydowaliśmy się na stworzenie Parku Handlowego Franowo, przesądził asortyment, na jaki istnieje zapotrzebowanie ze strony klientów w Wielkopolsce. Nie był on natomiast komplementarnie dostępny w żadnej innej lokalizacji w Poznaniu lub jego okolicach. Chodziło tu m.in. o sklepy z artykułami budowlanymi i ogrodniczymi, wyposażeniem wnętrz czy zawierającymi produkty typu „wszystko dla domu” – głównie markety i multimarkety – mówi Andrzej Hnatiuk.

Koncepcja parków handlowych opiera się bowiem na umiejscowieniu w jednej lokalizacji – najczęściej w okolicy jednego parkingu – pasaży handlowych oraz dużych sklepów funkcjonujących jako obiekty wolnostojące. Tego rodzaju punkty sprzedaży łączy często jedna koncepcja. Oferowany przez te sklepy asortyment powoduje, że musi być on sprzedawany w obiektach o dużej powierzchni, co uniemożliwia ulokowanie ich w centrach handlowych. Dodatkowo rodzaj produktów sprawia, że musi istnieć możliwość łatwego przetransportowania ich do bagażnika samochodu. Stąd sklepy takie posiadają najczęściej wejścia bezpośrednio z parkingu. Często ofertę parku uzupełnia się też o mniejszą galerię handlową.

Zdaniem IICG głównymi najemcami parków są marki oferujące sprzęt RTV AGD i sportowy, sklepy meblarskie i z wyposażeniem wnętrz oraz artykułami budowlanymi – np. OBI, Leroy Merlin. Dynamiczny rozwój w 2012 roku, według raportu „Marketbeat”, odnotowała także sieć sklepów z wyposażeniem sportowym Decathlon. Funkcjonują one jako obiekty wolnostojące, dlatego często są również elementem parków handlowych. Dobre rozwiązanie w przypadku mniejszych miast, w których nie zawsze jest miejsce na tradycyjną galerię handlową o odpowiednich rozmiarach, stanowi natomiast asortyment z zakresu multimediów, zdrowia i urody, mody oraz produkty typu „wszystko dla domu”.
W celu zapewnienia klientom wygodnych zakupów ważnym elementem jest stworzenie takiej oferty najemców w parku handlowym, która umożliwi nabycie wielu zróżnicowanych produktów w jednym miejscu. Przykładem realizacji tej koncepcji była niedawna rozbudowa Parku Handlowego Franowo.

– Decyzja taka została podjęta po dokładnych badaniach potrzeb klientów oraz sytuacji na rynku powierzchni komercyjnych. Postawiliśmy sobie za cel stworzenie miejsca z różnorodną ofertą dla całej rodziny, w którym będzie można zrobić wszystkie potrzebne zakupy – tłumaczy Andrzej Hnatiuk z Inter Ikea Centre Group Poland. – Dla klientów to wygodne rozwiązanie, ponieważ nie muszą szukać wybranych produktów w różnych częściach miasta. Jest to szczególnie atrakcyjne w sytuacji, gdy znaczna część ulic jest remontowana, tak jak ma to miejsce w Poznaniu.

Dzięki rozbudowie obiekt zyskał 7 nowych najemców, którzy zajmują powierzchnie od 500 mkw. do 3,2 tys. mkw. Obecnie w Parku Handlowym Franowo klienci znajdą łącznie 29 najemców, takich jak Jula, Ikea, Jysk, Bel-Pol, RTV Euro AGD, OBI, Smyk Megastore, Decathlon, ale także galerię m.in. ze sklepem Carrefour, usługami, apteką czy placówkami operatorów sieci komórkowych.

Według firmy Inter Ikea Centre Group Poland o sukcesie danego obiektu handlowego w równie dużym stopniu, co rodzaj najemców, decyduje jego lokalizacja. Analiza powinna objąć także usytuowanie względem innych powierzchni handlowych. Park Handlowy Franowo znajduje się stosunkowo daleko od większości innych obiektów, wyjątek stanowi centrum handlowe M1 mieszczące się w bezpośrednim sąsiedztwie parku. Oferta tych dwóch powierzchni uzupełnia się, co jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność lokalizacji na poznańskim Franowie. Innym, tak samo ważnym czynnikiem, jest utworzenie parku handlowego w miejscu umożliwiającym wygodny dojazd samochodem oraz komunikacją miejską. W przypadku poznańskiego parku jest to lokalizacja przy węźle komunikacyjnym drogi nr 11 i w sąsiedztwie autostrady A2, równocześnie pozwalająca na dogodny dojazd linią tramwajową z centrum miasta.

Według dewelopera przy tworzeniu parku handlowego konieczne jest zatem wzięcie pod uwagę kryteriów, kluczowych dla jego klientów. W przypadku Parku Handlowego Franowo, według ankiety przeprowadzonej wśród poznaniaków w 2012 roku, są to: łatwy dostęp do parku samochodem (odpowiednia lokalizacja, co było jedną z najważniejszych cech dla mieszkańców Poznania), dogodne godziny otwarcia, szeroki zakres produktów, dobrze znane brandy oraz mieszczący się na terenie Parku Handlowego Franowo sklep Ikea.

Reklama

Galeria Jurajska