Według najnowszego raportu Harris Poll, najgorętszym świątecznym trendem w roku 2012 był showrooming. W 2013 jego miejsce zajął webrooming.

W tegorocznym sezonie świątecznym już prawie połowa Amerykanów zaangażowała się w showrooming (46%). W połowie roku odsetek ten wynosił 40%, a w roku 2012 – 43%. Jeśli jednak porównamy obydwa zjawiska jedynie pod kątem popularności, webrooming jest tu zdecydowanym faworytem – 69% Amerykanów deklaruje, że miała z nim do czynienia.

Mimo, że webrooming i showrooming charakteryzują odmienne zachowania po stronie konsumenta, zjawiska te nie wykluczają się. Co więcej, konsumenci często angażują się zarówno w jedno, jak i drugie. 59% ankietowanych konsumentów, którzy przyznają się do webroomingu, angażowało się także w showrooming. W odniesieniu do ogółu Amerykanów, odsetek ten stanowi 46%. Według badań, mężczyźni wykazują większą tendencję zarówno do oglądania towarów w sklepie (53%, kobiety – 40%), jak i online (75%, kobiety – 63%).

Po obejrzeniu towarów w sklepie, zdecydowana większość konsumentów decyduje się na ich zakup w serwisie Amazon (59%). Witryna internetowego giganta cieszy się pod tym względem prawie dziesięciokrotnie większą popularnością niż kolejny sklep na liście – Walmart (6%).

O ile konsumenci zazwyczaj decydują się na obejrzenie towarów w sklepie po wizycie w serwisie Amazon.com, to w przypadku webroomingu proporcja ta jest dokładnie odwrotna. 48% twierdzi, że zanim zakupi towar w sklepie sprawdza jego dostępność i cenę właśnie na Amazon.com.

Walmart z kolei może pochwalić się największą liczbą klientów przyciąganych za pośrednictwem kanału online. 67% ankietowanych, którzy korzystali z webroomingu na stronie sklepu, twierdzi, że zazwyczaj robi zakupy właśnie w hipermarketach tej sieci.

“W przedświątecznej walce o portfele konsumentów wszystkie chwyty są dozwolone” – mówi Mike de Vere, prezes Harris Poll. „Zarówno sklepy online jak i tradycyjne salony sprzedaży mają swoje mocne strony – kluczem jest ich właściwe wykorzystanie. Chcesz ominąć zatłoczone sklepy i kilometrowe kolejki do kas? Zrób zakupy online. Wolisz wybrać towary własnoręcznie i zabrać je od razu do domu? Idź do salonu sprzedaży! Będziemy z zaciekawieniem obserwować tegoroczne trendy” – dodaje.

Średnia kwota wydana przez klienta angażującego się w showrooming wyniosła około 174 dolary. To spora kwota, jednak nie ma porównania do zeszłego roku, kiedy osiągnęła ona 211,80 dolara. W przypadku webroomingu średnia kwota wydana na zakupy świąteczne wyniesie w tym roku 203,90 dolary.

Wybór pomiędzy zakupami online a lokalnym sklepem nie należy do łatwych. Praktyka pokazuje, że konsumenci często uzależniają ten wybór od kategorii kupowanych produktów. Do tych najczęściej kupowanych w internecie zaliczają się książki – 41% konsumentów decyduje się na ich zakup w sklepie online. Z kolei markety dużych sieci przyciągają głównie klientów poszukujących urządzeń gospodarstwa domowego (54%), elektroniki użytkowej (38%) oraz laptopów (37%).

Harris Interactive to firma badawcza specjalizująca się w analizach rynkowych.