Paul Cawood, Balmain: rekomendujemy wejście na polski rynek nowych detalistów

Paul Cawood, Balmain

Paul Cawood, Balmain

Firma Balmain Asset Mangement świętuje 10-lecie działalności w Polsce. Firma zamierza się koncentrować na polskim rynku centrów handlowych, szukając aktywów, których wartość wzrośnie dzięki remodelingowi, zmianie wiodących najemców i rozbudowie

– Bacznie obserwowaliśmy poczynania międzynarodowych detalistów na polskim rynku. Jesteśmy często dobrze poinformowani o przedsięwzięciach, zanim zostaną zrealizowane. W naszym londyńskim biurze odbyliśmy wiele rozmów z firmami, które zastanawiały się nad wejściem na polski rynek, a my takie posunięcia zdecydowanie rekomendowaliśmy. W tym sensie mamy jakiś udział w procesach prowadzących do takich strategicznych decyzji – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Paul Cawood, Leasing Director Balmain Asset Mangement.

10 lat temu, jak podkreślają przedstawiciele Balmain, najważniejszym czynnikiem determinującym wejście zagranicznych firm na polski rynek był stan polskiej logistyki i dystrybucji. Obecnie zjawiskiem równie ekscytującym, co zainteresowanie Polską ze strony międzynarodowych firm, jest polski, rodzimy biznes stanowiący silną konkurencję dla nowych, przychodzących do Polski detalistów.

– Wiele z polskich sieci z powodzeniem eksportuje polskie marki. Przez ostatnie lata w handlu detalicznym na całym świecie obserwujemy olbrzymi postęp, szczególnie w Polsce. Polskie grupy, takie jak LPP, EMF, CCC, to przykład działania detalu na światowym poziomie. Te silne grupy są siłą napędową dla rozwoju rynku. Bez nich nie można byłoby utworzyć solidnej bazy dla komponentu modowego w centrum handlowym. Brak takich mainstreamowych detalistów odzieżowych w latach 90. w Wielkiej Brytanii był poważną barierą wobec pojawienia się na rynku znacznej ilości nowej powierzchni handlowej. W Polsce w tym zakresie mamy większą równowagę. W każdym przypadku jest to sprawa indywidualna i trzeba rozważyć, czy dany detalista poza czynszem wnosi dodatkową wartość dla centrum handlowego, na jakim etapie rozwoju jest centrum handlowe i jakie relacje mamy w danym czasie z inwestorami i bankiem finansującym nasze przedsięwzięcie.

– Liczba detalistów na rynku brytyjskim obecnie się kurczy. Detaliści zamykają sklepy i zmniejszają ich powierzchnię. W Wielkiej Brytanii jest nadpodaż powierzchni handlowej, a także nieelastyczna struktura najmu. Tym przejawia się właśnie dojrzałość rynku. W Polsce nie istnieje zbyt wielu miast, w których mamy do czynienia z nadmiarem powierzchni handlowej, choć na pewno są i takie.

– Ostatnie 3 lata udowodniły, że nasze międzynarodowe doświadczenie bardzo nam pomogło w Polsce. To, co dzieje się tu od 5 lat, my przerobiliśmy już we wczesnych latach 90.  w Wielkiej Brytanii, Australii czy USA. Jest to bezcenne przy omawianiu z detalistami zmian wynajmowanej przestrzeni. Ważne jest też dla dewelopera, aby realizował założenia biznes planu, który został przedstawiony inwestorom i bankom, i nam się to chyba udaje – podkreśla Paul Cawood.

Przypomnijmy: firma Balmain Asset Management specjalizuje się w inwestowaniu, zarządzaniu aktywami, wynajmie oraz rozwoju centrów handlowych i obiektów komercyjnych. Dotychczas klienci Balmain powierzyli firmie w zarządzanie aktywa o łącznej wartości 235 mln euro. Zawiera się w tym ponad 1000 lokali handlowych na terenie 25 nieruchomości komercyjnych, odwiedzanych rocznie przez ponad 40 mln klientów. Wśród zrealizowanych, budowanych i planowanych obiektów w Polsce Balmain ma m.in.  Galerię Pomorską w Bydgoszczy, CH Galardia w Starachowicach, CH Ferio w Koninie, Aura Centrum Olsztyna, Park Handlowy Zakopianka, Galeria Panorama w Poznaniu, Family Point we Wrocławiu, Turzyn w Szczecinie, Dąbrówka w Katowicach, Borek we Wrocławiu, Park Handlowy Arena w Gliwicach.

Reklama

Galeria Jurajska