Zakupy świąteczne, Shutterstock

W poszukiwaniu gwiazdkowych upominków niemal połowa Polaków uda się do centrów handlowych. W tym celu polski konsument chętnie odwiedzi także sklepy internetowe (42 proc. badanych)

Z badań Payback Opinion Poll wynika  również, że wzrosła popularność mniejszych, wyspecjalizowanych sklepów (34 proc.) względem super- i hipermarketów (26 proc.).

– Przeciętny polski konsument wyda na prezenty mikołajkowe minimum 100 zł. Więcej wydamy na Boże Narodzenie – nawet do 500 zł. Jednak 67 proc. badanych stawi czoła świątecznej gorączce i obierze jakąś strategię zakupową. W Nowy Rok wejdziemy bez pompy. Kupimy głównie jedzenie i alkohol, na które przeznaczymy maksymalnie po 100 zł – wynika z badania.

Wyniki Payback Opinion Poll udowadniają, że zdecydowana większość Polaków lubi wręczać świąteczne prezenty. Sięgniemy po sprawdzone pomysły: głównie słodycze (44 proc.), a także książki, filmy, płyty muzyczne lub gry komputerowe (39 proc.), perfumy lub kosmetyki (38 proc.), odzież, obuwie lub dodatki do stroju (30 proc.) oraz zabawki (28 proc.).

Większość ankietowanych (42 proc.) planuje wydać na prezenty mikołajkowe powyżej 100 zł. Na zakupy udamy się głównie do centrów handlowych (51 proc.) lub zrobimy je online (39 proc.). Wzrosło zainteresowanie sklepami z wyspecjalizowanym asortymentem – w tym roku odwiedzi je o 10 proc. więcej osób niż w 2012 roku.

71 proc. badanych zamierza utrzymać wydatki związane z organizacją świąt na poziomie z 2012 roku. Także świąteczny budżet zostanie podzielony w podobny sposób: Najwięcej pieniędzy przeznaczymy na produkty spożywcze i prezenty. Stosunkowo najmniej wydamy na choinkę i świąteczne dekoracje.

Na zakupy spożywcze ponad 40 proc. ankietowanych planuje wydać od 201 do 500 zł, a 22 proc. zwiększy tę kwotę nawet do 1 tys. zł. Za to około co czwarta osoba postara się zamknąć w kwocie 200 zł.

Pieniądze na zakupy bożonarodzeniowe niemal 60 proc. ankietowanych weźmie z bieżącego budżetu domowego. 18 proc. ma oszczędności odłożone specjalnie na ten cel. 11 proc. ankietowanych, czyli niemal dwa razy więcej osób niż w ubiegłym roku, wykorzysta bony towarowe otrzymane od pracodawcy. 4 proc. zapłaci za zakupy kartą kredytową. Także w tym roku Polacy nie chcą brać pożyczek na święta.

Wyniki badań pokazują, że coraz więcej osób jest przekonanych, że przygotowanie do świątecznych zakupów pozwoli im zaoszczędzić. Dlatego 67 proc. Polaków przyjmie jakąś taktykę zakupową. W tym roku stawiamy przede wszystkim na listę, z którą do sklepów uda się 41 proc. ankietowanych.

Na zakupy z wyprzedzeniem pójdzie 34 proc. konsumentów, którzy w ten sposób zamierzają rozłożyć wydatki w czasie. Coraz chętniej korzystamy z benefitów, jakie daje nam uczestnictwo w programach lojalnościowych. Ponad 1/4 Polaków wykorzystapodczas świątecznych zakupów zebrane punkty . Za to rzadziej będziemy szukać produktów na wyprzedażach lub w promocji.

Rośnie odsetek osób preferujących robienie bożonarodzeniowych zakupów z dużym wyprzedzeniem. Ponad połowa Polaków nabędzie niektóre prezenty już w listopadzie, a nawet wcześniej (to wzrost o 17 proc. w stosunku do 2012).

Z kolei po bożonarodzeniowe zakupy spożywcze zdecydowana większość ankietowanych pójdzie do supermarketów (87 proc.). Część sprawunków nabędziemy także w osiedlowych sklepach (32 proc.) oraz na bazarach (23 proc.).

W 2013 roku urządzenia elektroniczne nie są już tak upragnionym prezentem, jak w 2012. Chciałaby je dostać blisko połowa mniej ankietowanych. Wielu z nas będzie za to wypatrywało pod choinką biżuterii lub zegarka, książek, filmów, płyt muzycznych lub gier komputerowych, a także perfum i kosmetyków. Jednak najchętniej ucieszylibyśmy się z gotówki (18 proc.).

Wybierając prezenty świąteczne, respondenci będą się kierować kryterium praktyczności upominku (48 proc.) oraz potrzebą obdarowywanych (33 proc.).