Przedstawienie w ciągu zaledwie kilku sekund spersonalizowanej oferty w sklepie internetowym to nie przyszłość, to teraźniejszość. Już dziś możliwe jest wyposażenie sklepu interentowego w kompetencje żywego sprzedawcy. Ekspert z firmy FACT-Finder opowiada Evigo.pl o tym, jak stosować tę technologię w praktyce.

Sprzedaż wielokanałowa znajduje się w centrum zainteresowania wielu sprzedawców, ponieważ rozumieją, że klient oczekuje elastyczności. Klient chce kupować przez internet i odbierać towar w pobliskim sklepie, odnajdywać produkty na półkach i zamawiać dostawę do domu, bądź przeglądać produkty w internecie, by potem kupić je offline (tak zwany efekt ROPO).

Klientom nie zależy na tym, by korzystać z konkretnego kanału. Dla nich omni-channel jest po prostu satysfakcjonującym sposobem na zakupy. Dlatego tak istote jest perfekcyjne łączenie ze sobą wszystkich kanałów sprzedaży. Zamiast sprzedawać równolegle poprzez różne kanały, sprzedawcy powinni łączyć ze sobą wszystkie punkty kontaktu z klientem: sprzedaż w salonie, katalog drukowany, sklep internetowy. Efektem jest większa lojalność klienta i wyższa sprzedaż.

Oto cztery sposoby, które pomogą w stworzeniu efektywnej strategii multichannel.

1.      Głównym elementem rozwoju strategii powinien być strumień danych

Strategia, w której kanał online staje się coraz ważniejszym elementem całej struktury sprzedaży, ma wiele zalet. Z jednej strony daje ogromne możliwości marketingowe, od AdWords po kampanie w mediach społecznościowych, które mogą być w łatwy sposób integrowane i prowadzone dla wielu kanałów sprzedaży. Z drugiej strony, internet ciągle stwarza nowe możliwości. W sklepach z daleko rozwiniętą strategią wielokanałową klienci mogą przeglądać rekomendacje innych użytkowników, sprawdzać dostępność produktu, rezerwować towar albo oglądać filmiki poświęcone poszczególnym przedmiotom. Ponadto, w niektórych sklepach stacjonarnych, już teraz personel  znacznie szybciej obsługuje klienta dzięki korzystaniu z precyzyjnej wyszukiwarki i inteligentnej nawigacji na iPadach.

2.      Podawaj odpowiednie informacje we wszystkich kanałach

Sprzedaż to sztuka przekonywania: klient musi wiedzieć dostatecznie dużo o produkcie, żeby poczuć się dobrze gdy go kupuje. Aby ułatwić wyszukiwanie oraz przeglądanie oferty  w kanale online zaleca się wyświetlenie filtrów w widocznym miejscu i udostępnianie jak największej ilości informacji o produktach. To samo tyczy się wyszukiwania produktów przez pracowników firm, których celem jest pomoc w dokonywaniu zakupów. Przykładowo, TIM S.A. wdrożył rozwiązania FACT-Finder do systemu CRM. Efektem jest nie tylko zmniejszenie kosztów operacyjnych dla firmy, ale również wygoda dla jej pracow­ników i klientów.

3.      Prowadź sprzedaż międzykanałową

Impulsy zakupowe pojawiają się spontanicznie i są nieprzewidywalne. Ci, którzy wiedzą jak przykuć uwagę klienta, przykładowo za pomocą spotu telewizyjnego czy katalogu, mają duży wpływ na zachowania klientów. Połączenie kampanii poprzez wiele kanałów ma zatem kluczowe znaczenie dla dystrybucji. E-sklep Rossmann w Niemczech wprowadził spersonalizowane kampanie promujące wybrane przedmioty niewielkim nakładem sił – chociażby poprzez wprowadzenie banerów w poszczególnych kategoriach produktu, albo stworzenie oddzielnych stron dla ofert specjalnych. W ten sposób sprzedawca reaguje na zmieniające się trendy i szybko odpowiada na zapotrzebowanie.

4.      Korzystaj z jednej platformy dla wielu krajów

Sklep elektroniczny Conrad prowadzi sprzedaż produktów w kilku krajach. Dlatego też wyszukiwanie, nawigacja i sprzedaż poprzez różne sklepy internetowe odbywa się za pośrednictwem jednej platformy, w tym wypadku, za pomocą FACT-Findera. Prowadzone kampanie mogą być kopiowane do różnych kanałów sprzedaży, co oszczędza czas i pracę. W strategii międzynarodowej wartość tych udogodnień jest szczególnie uwydatniona gdy różne działania marketingowe są zarządzane centralnie poprzez jeden system.

FACT-Finder jest liderem rynku europejskiego w dostarczaniu zaawansowanych rozwiązań wspierających wzrost sprzedaży w sklepach w oparciu o technologię wyszukiwawczą. Wspiera m.in. Esprit, Mexx, Douglas, Yves Rocher i wiele innych e-sklepów z całej Europy. Technologia wyszukiwawcza FACT-Finder uwzględniająca błędną  pisownię, jest niezależna od rodzaju języka i używana międzynarodowo przez już ponad 1300 sklepów internetwoych. Za pomocą FACT-Finder sklepy internetowe osiągają wzrost sprzedaży od min. 25%  w niektórych przypadkach nawet i 100% (zależnie od asortymentu sklepu) i redukują poziom rezygnacji z zakupów aż do 50%.