Olaf Szymanowski, prezes zarządu Empik

Empik jako pierwszy detalista na polskim rynku wprowadził w sklepach stacjonarnych sprzedaż mobilną, która ma usprawnić zakupy w okresie przedświątecznym. Olaf Szymanowski, prezes zarządu Empik sp. z o. o.

Od 1 grudnia br. w 30 największych salonach Empik w Polsce na salach sprzedaży pojawili się kasjerzy z tabletami. Pomagają oni klientom sprawniej odnaleźć poszukiwany produkt oraz od razu dokonać zakupu. Czy premiera nowego rozwiązania została uruchomiona tylko na okres przedświąteczny?

– Rok do roku, szczególnie w okresie przedświątecznym, tacy detaliści, jak Empik, których różnorodna oferta stanowi naturalną inspirację do prezentów gwiazdkowych, stają przed wyzwaniem zagwarantowania sprawnej i komfortowej obsługi zdecydowanie większej liczby klientów w salonach. Często nawet uruchomienie dodatkowych stanowisk kasowych i wprowadzenie uzupełniającej obsady sprzedawców na sali nie rozwiązuje problemu i nie udaje się rozładować kolejek, a wśród regałów krążą tłumy osób, które poszukują konkretnych produktów czy też oczekują porady w wyborze prezentów. Dlatego zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowej usługi jeszcze przed tym najgorętszym okresem sprzedażowym. Doradca-kasjer mobilny pomoże w wyborze prezentów – poprzez specjalne oprogramowanie zainstalowane na tablecie sprawdzi dostępność poszukiwanego produktu lub zaproponuje produkty tzw. zamienne lub uzupełniające, doprowadzi klienta do konkretnego produktu na półce oraz od razu przyjmie płatność. Dzięki sprzedaży mobilnej na pewno uda nam się zmniejszyć kolejki do kas stacjonarnych. Dodam, że ta usługa będzie obowiązywać przez cały rok, a nie tylko w okresie przedświątecznym.

Jak wygląda proces sprzedaży przy użyciu kas mobilnych?

– Specjalnie oznaczony i łatwo identyfikowalny mobilny doradca-kasjer będzie asystować klientowi w trakcie zakupów: doradzi w wyborze i poprzez specjalną aplikację kasową zrealizuje transakcję zakupu, wyda paragon w dowolnym miejscu na terenie sali sprzedaży. Zakupione produkty zostaną zapakowane do ekologicznej reklamówki Empiku przy specjalnie wyznaczonym stanowisku. Klienci obsługiwani przez mobilnego kasjera będą mogli również skorzystać z czasowej promocji rabatowej oferowanej zawsze przy kasach stacjonarnych.

A co dzięki nowemu rozwiązaniu zyska klient Empiku?

– Jesteśmy przekonani, że nasi klienci będą zadowoleni z nowego rozwiązania i chętnie będą z niego korzystać. Sprzedaż mobilna oznacza dla nich łatwo dostępną i wyczerpującą informację o poszukiwanym produkcie. Pracownik Empiku – bez konieczności udania się do komputera stacjonarnego – w ciągu chwili sprawdzi wszystkie informacje na tablecie oraz dokona natychmiastowej transakcji, rozładowując przy tym kolejki do kas stacjonarnych.

Jak długo przebiegał proces przygotowań do wprowadzenia nowego mobilnego narzędzia sprzedaży oraz jego testowanie?

– Pomysł zrodził się na początku bieżącego roku. Cały projekt zainaugurowaliśmy w maju – zdefiniowanie wymagań, rozpoczęcie prac nad aplikacją, wybór i zamówienie sprzętu. Pilotaż wystartował na początku października w Empiku w warszawskiej Arkadii oraz w krakowskiej Bonarce. Test wypadł pomyślnie, dlatego wprowadzamy usługę do docelowej grupy 30 Empików w całej Polsce.

Czy obok kas mobilnych mają Państwo coś jeszcze w zanadrzu? Czy w nadchodzącym roku klientów Empiku czeka jeszcze jakaś „rewolucja”, jeśli chodzi o dostępne usługi?

– Detaliści muszą walczyć o klienta i przekonywać go do siebie nie tylko szerokością oferty, atmosferą zakupów, ale również ich komfortem. Empik od lat jest pionierem we wdrażaniu nowych rozwiązań, często sprawdzonych z doskonałym skutkiem za granicą. Chcemy w przyszłym roku rozwijać projekt sprzedaży mobilnej. Pracujemy nad wprowadzeniem obsługi kolejnych form płatności na tablecie – PayPass, płatność punktami PayBack czy płatność komórką.