Galeria w Rosji, fot. Shutterstock

Według stanu na dzień 1 lipca 2013 roku łączne zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wynosiły ok. 150 mln mkw. Francja jest nadal największym rynkiem centrów handlowych z zasobami przekraczającymi 17 mln mkw., a tuż za nią uplasowała się Wielka Brytania z 16,8 mln mkw. powierzchni GLA – wynika z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą Cushman & Wakefield

Zdaniem specjalistów C&W Rosja jest nadal trzecim największym rynkiem, ale wielkość jej łącznych zasobów skorygowano w dół do 16 mln mkw. w celu uwzględnienia wyłącznie powierzchni o jakości porównywalnej do spotykanej na innych rynkach europejskich. Mimo to do końca 2014 roku w Rosji ma powstać ponad 3,2 mln mkw. nowej powierzchni, co sprawi, że stanie się ona drugim największym rynkiem centrów handlowych Europy i wyprzedzi pod tym względem Wielką Brytanię. Stanowi to przeszło 29 proc. łącznej planowanej podaży w Europie, ale terminy ukończenia wielu obiektów mogą ulec zmianie.

Na drugim miejscu rankingu rynków, na których przygotowywana jest największa ilość nowej powierzchni handlowej w latach 2013/2014, znalazła się Turcja z ponad 1,5 mln mkw. GLA – z czego prawie jedna trzecia powstanie w Stambule. Jeżeli wszystkie projekty zostaną ukończone w terminie, zasoby powierzchni w centrach handlowych tego kraju wzrosną o 18 proc.

Według C&W dwucyfrowy wzrost podaży powierzchni GLA w centrach handlowych przewiduje się również na innych rynkach, między innymi na Ukrainie i Słowacji oraz w Rosji, Bułgarii, Finlandii i Chorwacji. Zasoby powierzchni handlowej na Ukrainie mogą wzrosnąć w najbliższych 18 miesiącach o 42 proc., ale wielkość nowej podaży może się zmienić ze względu na niepewność terminów ukończenia niektórych inwestycji.

Jak twierdzą analitycy C&W, wśród rynków Europy Zachodniej najwięcej powierzchni handlowej może powstać we Francji i Włoszech, odpowiednio 798 700 mkw. i 757 350 mkw., ale większość trafi na rynek dopiero w przyszłym roku.