Po zaledwie miesiącu od uruchomienia programu @Tweetacoffee, Starbucks zwiększył sprzedaż o 180 tys. dolarów. Według analityków z firmy Keyhole, wspólna inicjatywa Starbucks i platformy Twitter będzie miała „długoterminowe skutki” dla popularnej sieci kawiarni.

Kampania rozpoczęła się pod koniec października. Konsumenci z USA mogli dzięki niej połączyć swoje konta na stronie Starbucks.com z kontami na Twitterze, co umożliwiało im podarowanie kuponu na kawę o wartości 5 dolarów dowolnemu innemu użytkownikowi. Kupony można zrealizować w dowolnej kawiarni Starbucks biorącej udział w projekcie. Klienci mają do wyboru trzy sposoby odbioru swojej kawy: mogą wydrukować swój kupon, pokazać go przy kasie na wyświetlaczu telefonu, bądź skorzystać ze specjalnej aplikacji mobilnej. Program przechodzi obecnie fazę pilotażową, jednak Starbucks już zapowiada, że ma plany wprowadzenia podobnych rozwiązań w Kanadzie i innych krajach.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=AxPZj9x_Dsk

Analitycy z Keyhole odkryli, że od 6 grudnia 2013 nowy program wygenerował sprzedaż na poziomie 180 tys. dolarów, co oznacza ponad 37 tys. sprzedanych kuponów podarunkowych. W projekcie wzięło udział ponad 27 tys. użytkowników, 34% z nich kupiło przynajmniej dwa kupony. 32% wszystkich kuponów sprzedano już pierwszego dnia. Dodatkowo, pierwszych 100 tys. posiadaczy kart kredytowych VISA otrzyma pierwszy kupon za darmo, jako nagrodę za zarejestrowanie się.

Według Saifa Ajani’ego, współzałożyciela Assetize Inc. (firmy, która jest właścicielem Keyhole), kampania osiągnęła dwa podstawowe cele. Po pierwsze udowodniła, że Twitter może z powodzeniem służyć za kanał marketingowy. Po drugie, jest doskonałym miejscem do promocji marki.

Większość firm używa platform społecznościowych do budowania lojalności wobec marki, co ostatecznie skutkuje zwiększeniem wyników sprzedaży. Kampania Tweet-a-Coffee pokazała jednak, że media społecznościowe mogą służyć do bezpośredniego kształtowania sprzedaży. Poza tym, dzięki niej Starbucks uzyskał dostęp do informacji o 54 tys. konsumentów którzy wzięli udział w pilotażu. Według analityków z Keyhole, informacje takie są niezwykle cenne i mogą mieć długofalowy wpływ na zwrot inwestycji poczynionych w związku z kampanią.

Saif Ajani komentuje: “Starbucks jest teraz w posiadaniu informacji na temat konta na Twitterze, karty kredytowej, posiadanego urządzenia mobilnego i innych, a wszystkie te informacje dotyczą listy 54 tys. osób. Nawet firmy specjalizujące się w rozwiązaniach technologicznych nie wpadły do tej pory na pomysł, jak stworzyć połączenie pomiędzy różnymi środkami komunikacji, używanymi przez ich klientów. Ta kampania przyniesie Starbucks’owi dużo większe korzyści, niż 180 tys. dolarów zarobione na sprzedaży kuponów”.