Galeria Šantovka
Galeria Šantovka

Według firmy Jones Lang LaSalle w pierwszej połowie 2013 roku w Czechach zrealizowano 6 projektów o powierzchni około 71 tys. mkw. W Jihlava zakończono pierwszy etap parku handlowego Špitálské Předměstí, w którym głównym najemcą został Uni Hobby

W tym roku ukończono m.in. także pierwszy etap H-Park Brno, które znalazło się na peryferiach miasta i oferuje 4,4 tys. mkw. Zostało ono otwarte w maju br. Również w tym roku otwarto Vendo Park w Roudnice nad Labem oferujące 3 tys. mkw., a także pierwszą część retail parku Borská Pole w Pilsen, które oferuje 4 tys. mkw. – jego głównym najemcą została firma Decathlon.

Najbardziej znaczącym otwarciem na rynku czeskim było Centrum Černý Most w Pradze. To centrum handlowe oferuje 169 sklepów, a także zapewnia swoim klientom niemal 3,2 tys. miejsc parkingowych. Jego całkowita powierzchnia przekracza 81 tys. mkw. W galerii znalazły się nowe marki, niedostępne do tej pory na lokalnym rynku, w tym kilku polskich najemców – Smyk, Grycan oraz Mohito, a także ogólnoświatowe brandy – jak Marks & Spencer czy Decathlon.

Region Pragi ma zdecydowanie najwyższe nasycenie powierzchnią handlową na tysiąc mieszkańców. W stolicy Czech przypada 726 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców. Według danych Jones Lang LaSalle w pierwszej połowie 2013 roku Praga oferowała 167 tys. mkw. powierzchni handlowej w galeriach oraz 41 tys. mkw. tej samej powierzchni w retail parkach.

W regionie Karlove Vary przypada 267 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (56 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 25 tys. mkw. w parkach handlowych).

Według firmy doradczej w regionie Usti nad Labem oferuje 280 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na 1000 mieszkańców (133 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 99 tys. mkw. w parkach handlowych).

Dość duże nasycenie powierzchnią handlową możemy zauważyć w regionie Liberca. Przypada tam bowiem 475 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (167 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz 41 tys. mkw. w parkach handlowych).

Tylko nieco mniejsze nasycenie powierzchnią handlową widzimy w Pilsen. Przypada tam bowiem 413 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców  (147 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych oraz 89 tys. mkw. w parkach handlowych).

W Northern Moravia przypada 364 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (289 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 158 tys. mkw. w parkach handlowych).

Zdaniem analityków JLLS ostatnim regionem w Czechach z powierzchnią przekraczającą 300 mkw. na tysiąc mieszkańców jest Południowa Moravia – przypada tam 307 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na 1000 mieszkańców (326 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 34 tys. mkw. w parkach handlowych).

Hradec Kralove oferuje 223 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (65 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 58 tys. mkw. w parkach handlowych).

Według specjalistów Jones Lang LaSalle Olomouc oferuje 232 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (68 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 79 tys. mkw. w parkach handlowych).

Ostatnimi miastami, które zapewniają ponad 200 mkw. powierzchni handlowej na mieszkańca, są Południowa Bohemia i Zlin. W Południowej Bohemii przypada 207 mkw. nasycenia powierzchnią centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (86 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 45 tys. mkw. w parkach handlowych). Z kolei w Żlinie jest 211 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (80 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 43 tys. mkw. w parkach handlowych).

Najmniejsze nasycenie powierzchnią handlową na tysiąc mieszkańców jest w Pardubicach i Vysocinie. W Pardubicach przypada 114 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych na tysiąc mieszkańców (39 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 40 tys. mkw. w parkach handlowych). Natomiast w Vysocinie na tysiąc mieszkańców przypada 155 mkw. powierzchni centrów handlowych i parków handlowych (39 tys. mkw. powierzchni handlowej w centrach handlowych i 40 tys. mkw. w parkach handlowych).

– Obecnie w Czechach powstaje ponad 210 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, głównie w centrach handlowych. Największa część powierzchni jest przygotowywana w regionie Ústecký (32 proc. całkowitej powierzchni w budowie w czterech projektach), Pradze (29 proc. w pięciu projektach) i w regionie Olomouc (27 proc. w trzech projektach) – mówi Filip Kolmer, Senior Retail Consultant w firmie Jones Lang LaSalle.

W październiku 2013 roku otwarto Galerię Šantovka w Olomouc, której inwestorem i deweloperem jest SMC Development i Dandreet a.s. Centrum Handlowe Galeria Šantovka to pierwsze w tym regionie centrum usytuowane w sąsiedztwie starego miasta w Olomouc. Część handlowa zajmuje łącznie 46 tys. mkw. powierzchni. Galeria oferuje ponad 200 sklepów i punktów usługowych. Do dyspozycji klientów jest 1 tys. miejsc parkingowych. W galerii znajdują się sklepy polskich najemców – Cropp, House, Mohito, Reserved, Sinsay oraz CCC.

Według danych Jones Lang LaSalle największa gęstość nowoczesnej powierzchni handlowej na głowę jest w Libercu. Obecnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych i retail parków wynosi tam 1773 mkw. na tysiąc mieszkańców i jest znacznie wyższe niż w innych czeskich miastach, w tym w Pradze i Brnie.

Jak wynika z analizy firmy doradczej, najemcy wchodzący na czeski rynek najbardziej zainteresowani są otwarciem sklepów w stolicy Czech. Zauważa się jednak coraz większe zainteresowanie centrami handlowymi również w Brnie i Ostravie. Nowi uczestnicy rynku detalicznego najczęściej otwierają swoje sklepy w oparciu o model franczyzowy, ponieważ jest to bezpieczniejsze. Franczyzobiorcy zazwyczaj decydują się na otwarcie od jednego do trzech salonów danej marki.

Jak wynika z danych JLLS, franczyzobiorcy – aby zminimalizować ryzyko – decydują się na otwarcie swoich sklepów w najlepszych centrach handlowych działających w Pradze. Robią to jednak bardzo ostrożnie. W ostatnim czasie na czeski rynek wchodzą lub otwierają kolejne sklepy firmy, które posiadają duże sieci handlowe w innych krajach, jak Decathlon, Sports Direct i Iceland. Decathlon zdecydował się na otwarcie kilku sklepów.

Jednym z ciekawszych przypadków jest działanie sieci H&M, która – zamiast otworzyć salon w Centrum Handlowym Nový Smichov w Pradze – zdecydowała się na otwarcie sklepu przy ulicy handlowej znajdującej się naprzeciwko galerii. Tym samym sklep H&M przy ulicy rywalizuje z innymi odzieżowymi detalistami, którzy są ich bezpośrednią konkurencją, a znajdują się w galerii handlowej – jak Mango, Tommy Hilfiger czy Celio.

W ostatnich tygodniach zostało otwarte nowe centrum handlowe w Pradze – Centrum Krakov. Jest to 19. tego typu obiekt handlowy w stolicy Czech. W ciągu najbliższych dwóch lat w Pradze mają zostać otwarte kolejne galerie – w tym CH Quadrio, CH Stromovka Palace i CH Lužiny.

Zdaniem firmy Jones Lang LaSalle czynsze w centrach handlowych w Czechach są bardzo zróżnicowane i zależą od miasta, a także lokalizacji galerii. Najwyższe czynsze można zaobserwować w Pradze – w centrach handlowych są one wyższe nawet o 40–50 proc. niż w tego typu obiektach w innych miastach.

W głównych centrach handlowych w Pradze czynsz wynosi 95 euro za mkw. na miesiąc przy lokalu mierzącym około 100 mkw. Najemcy, wybierający lokalizacje „high street” w Pradze, muszą liczyć się z kosztem 180 euro za mkw. na miesiąc. W CH w Brnie czynsz wynosi 40–50 euro na mkw. na miesiąc. Tyle samo musi zapłacić najemca w CH w Ostravie. Za to w CH w Libercu czynsz wynosi 30–40 euro za mkw. na miesiąc.