W Europie Środkowej przybędzie 730 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej w całym 2013 roku

Galeria Šantovka

Galeria Šantovka

W pierwszym półroczu 2013 roku zasoby powierzchni w centrach handlowych krajów Europy Środkowej, tj. Polski, Czech, Węgier i Słowacji, powiększyły się o około 190 tys. mkw., z czego 126 tys. mkw. oddano do użytku w Polsce. W tym samym okresie w Europie powstało łącznie 1,8 mln mkw. nowej powierzchni – wynika z raportu Cushman & Wakefield dotyczącego rozwoju centrów handlowych w Europie (European Shopping Centre Development)

Według autorów raportu w drugiej połowie bieżącego roku podaż nowej powierzchni w Europie Środkowej może wynieść 540 tys. mkw. GLA, ponieważ okres przedświąteczny sprzyja otwieraniu obiektów handlowych. Łączna podaż nowej powierzchni za cały 2013 rok może osiągnąć poziom 730 tys. mkw. GLA.

– Naszym zdaniem Europa Środkowa wciąż wykazuje potencjał nowych inwestycji. Obecnie inwestorzy koncentrują się na wyszukiwaniu atrakcyjnych lokalizacji z potencjałem deweloperskim w niektórych miastach, a przede wszystkim – na optymalizacji istniejących centrów handlowych. Rynki Europy Środkowej pod względem wolumenu powierzchni w centrach handlowych, zbliżają się do krajów zachodnich w dość szybkim tempie – powiedział Jonathan Hallett, partner zarządzający firmy Cushman & Wakefield w Europie Środkowej.

Największym centrum handlowym oddanym do użytku w drugiej połowie 2013 roku w Czechach jest Galerie Šantovka w Ołomuńcu: powierzchnia 46 tys. mkw., a na Węgrzech – drugi etap centrum Árkád (20 tys. mkw.) oraz CET (12 tys. mkw.) w Budapeszcie.

Nasycenie rynku

Średnia podaż powierzchni w centrach handlowych na 1000 mieszkańców w 27 państwach Unii Europejskiej wynosi 262 mkw., natomiast w Europie Środkowej kształtuje się na poziomie 209 mkw. Dzięki dużej aktywności deweloperskiej w 2013 roku Polska jest obecnie rynkiem o największym w regionie nasyceniu powierzchnią centrów handlowych (225 mkw. na 1000 mieszkańców), wyprzedzając pod tym względem Słowację. Na drugim biegunie znalazły się Węgry, gdzie na 1000 mieszkańców przypada zaledwie 136 mkw. powierzchni w centrach handlowych, a w Czechach wskaźnik ten wzrósł do 210 mkw. na 1000 mieszkańców.

W 2013 roku w Czechach oddano do użytku dwa duże obiekty: w marcu ukończono rozbudowę popularnego centrum handlowego należącego do Unibail-Rodamco Centrum Černý Most w Pradze (obecnie 90 tys. mkw.), a w październiku firma Dandreet otworzyła regionalne centrum handlowe Galerie Šantovka o powierzchni 46 tys. mkw. w Ołomuńcu.

W pierwszej połowie br. na Słowacji nie powstały żadne nowe centra handlowe. Jedynym obiektem otwartym w bieżącym roku było centrum wyprzedażowe One Fashion Outlet o powierzchni 15 tys. mkw. w miejscowości Voderady pod Trnawą.

W 2013 roku oddano do użytku rozbudowane w dwóch fazach centrum handlowe Árkád firmy ECE w Budapeszcie o powierzchni 20 tys. mkw. GLA.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016