Węgry

W trzecim kwartale 2013 roku rynek centrów handlowych w Budapeszcie (Węgry) nie powiększył się o żaden nowy projekt. Tym samym całkowita powierzchnia w centrach handlowych wynosi 771,5 tys. mkw. w 25 obiektach, a na 1000 mieszkańców przypada 443 mkw.

Z najnowszych informacji uzyskanych od deweloperów wynika, że w aglomeracji Budapesztu znajduje się 196 tys. mkw. powierzchni w obiektach typu strip mall i centrach outletowych. Aktualnie na Węgrzech, nie uwzględniając Budapesztu, znajdują się 33 centra handlowe o całkowitej powierzchni 541 mkw., a wolumen obiektów typu strip mall i centrów outletowych wynosi około 480 tys. mkw. – informuje w raporcie dotyczącym rynku w Budapeszcie firma  Jones Lang LaSalle.

Do ważnych wydarzeń w 2013 roku zaliczyć należy oddanie do użytku na początku roku rozbudowanego w dwóch fazach centrum handlowego Árkád firmy ECE o powierzchni 20 tys. mkw. GLA. W trzecim kwartale natomiast w Budapeszcie ważnym wydarzeniem było otwarcie na początku września sklepu Il Bacio di Stile w budynku przy Alei Andrássy. Multbrandowy sklep o powierzchni 5 tys. mkw. oferuje wybór prawie 40 marek – m.in. Giorgio Armani, Bottega Veneta, Saint Laurent, Lanvin, Valentino, Oscar de la Renta i Zadig&Voltaire, a także kolekcję dzieł sztuki. Właściciel projektu działał jako subfranchising i w większości przypadków nabył wyłączne prawa sprzedaży marek luksusowych i premium. Na potrzeby sklepu neorenesansowy budynek został odnowiony według najnowszych standardów technicznych i przekształcony w luksusowy dom handlowy. Według ekspertów z Jones Lang LaSalle – Il Bacio di Stile stał się jednym z najbardziej fascynujących obiektów handlowych w Budapeszcie i najprawdopodobniej w Europie Środkowej i Wschodniej.

Od lipca do października br. sprzedaż detaliczna na Węgrzech nie poprawiła się. Pomimo to zaobserwowano aktywność wśród sieci detalicznych w Budapeszcie. Między innymi otwarto pierwszy sklep producenta zegarków premium Breitling w Alei Andrássy, a przy ulicy Váci – sklep francuskiej marki Pylones. W Alejach Andrássy ponownie ruszył salon Emporio Armani oraz D&G. W Centrum Handlowym WestEnd otwarto pierwszy sklep H&M Home, w Arena Plaza – salon marki Michael Kors. Ponadto Napapijri, Butlers i Helly Hansen rozszerzyły sieć, otwierając sklepy w Arena Plaza. Natomiast polska marka Mohito, która należy do grupy LPP, otworzyła swój sklep w Mom Park.

Czynsze w typowych centrach handlowych w Budapeszcie wynoszą od 20 do 60 euro /mkw./miesiąc. W lokalizacjach prime przy ulicy kształtują się na poziomie od 50 do 150 euro /mkw./miesiąc. Natomiast w parkach handlowych miesięczny czynsz wynosi od 6 do 8 euro za metr kwadratowy.