Google online retailing

Rok 2013 był, według Google, rokiem reklam internetowych. 20% dodało wydatki na kampanie elektroniczne do stałych pozycji w swoich budżetach. Głównym trendem było tworzenie reklam, które nie przeszkadzają użytkownikowi, a mimo to docierają do niego. Starano się zamieszczać je tam, gdzie najprawdopodobniej zostaną dostrzeżone.

Najnowsze badania Sociomantic Labs pokazują, że większość użytkowników oczekuje spersonalizowanych reklam. Kolejne 41% przyznało, że źle dostosowane reklamy są tym, co najbardziej irytuje ich w marketingu. Badania pokazują, że ludzie nie chcą oglądać niezwiązanych z ich potrzebami, nachalnych reklam. Spam reklamowy i wielokrotnie powtarzana promocja tego samego produktu pojawiająca się na tej samej stronie uważane są przez internautów za największe marketingowe grzechy.

Dlatego właśnie rok 2013 było rokiem zintegrowanych i pomijalnych reklam. Portale społecznościowe wiodą prym pod względem innowacyjności w tworzeniu reklam „wtopionych” w otoczenie. Według danych Google, 73% marketingowców korzysta z reklam w social media. Większość portali społecznościowych, w których można wykupić płatne treści, umożliwia tworzenie reklam, które wyglądają tak, jak zwykłe posty. W ten sposób wtapiają się w otoczenie i nie przeszkadzają użytkownikom. Facebook i Twitter wprowadziły reklamy, które wyglądają jak zwykłe posty i pojawiają się wśród nich na tablicy. Reklamy na YouTube z kolei wyświetlane są przed filmami. Social media często dają narzędzia do tworzenia reklam skierowanych do określonych grup, dzięki czemu są one bardziej spersonalizowane.

Według kompilacji Google, 90% wydawców zrzeszonych w Online Publishing Association zamierza umożliwić reklamodawcom zamieszczanie reklam zintegrowanych z formą serwisu, a 32% dyrektorów marketingu zamierza je kupić lub już to robi.

YouTube wprowadził również opcję pominięcia reklamy. Obecnie 75% reklam w serwisie można wyłączyć już po kilku sekundach i przejść do właściwego filmu. Facebook właśnie ogłosił, że zamierza testować reklamy wideo zamieszczane na tablicy, ale również z opcją wyłączenia ich. Mimo że film będzie się odtwarzał automatycznie, użytkownicy nie będą musieli ich oglądać, tylko przewinąć stronę i przejść do innych postów.

„To był dobry rok dla reklamy internetowej” – pisze Google na blogu Inside AdWords. „Pojawiły się nowe technologie, które pomagają markom i agencjom łatwo i efektywnie docierać do będących wiecznie online konsumentów.”

redefining-advertising_infographics