Wojciech Kamiński, Country Manager Maxi Zoo

Strategia rozwoju Maxi Zoo zakłada otwieranie 8 nowych lokalizacji rocznie. O planach ekspansji nowej na polskim rynku sieci sklepów zoologicznych rozmawiamy z Wojciechem Kamińskim, piastującego stanowisko Country Manager Maxi Zoo

Jakie są plany ekspansji Maxi Zoo na polskim rynku?

Od czasu otwarcia pierwszego Maxi Zoo w Polsce w Warszawie w CH Leclerc przy Al. Jerozolimskich minął już rok. Obecnie działają trzy sklepy – dwa w Warszawie (w tym otwarta pod koniec listopada lokalizacja w CH Sadyba Best Mall) oraz w Poznaniu.

Pierwszy rok naszej działalności to okres intensywnych przygotowań do dalszej ekspansji. Przeprowadziliśmy kilka bardzo istotnych badań rynku, które pozwoliły nam jeszcze lepiej określić potencjał poszczególnych miast, a nawet lokalizacji. Rozbudowując sieć, skupiamy się nie na liczbie sklepów, ale na ich jakości. Planujemy intensywną ekspansję w Polsce – ok. 8 nowych otwarć rocznie w wybranych miastach powyżej 100 tys. mieszkańców.

Jakich lokalizacji poszukuje Maxi Zoo?

Planując rozwój sieci, kierujemy się wynikami badań na poziomie kraju oraz największych miast. Proces oceny lokalizacji jest bardzo dokładny i uwzględnia takie czynniki, jak struktura demograficzna w otoczeniu sklepu, potencjał ekonomiczny, a przede wszystkim liczba zwierzaków, które posiadają mieszkańcy.

Strategia rozwoju Maxi Zoo zakłada otwieranie lokalizacji w wybranych miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Bierzemy pod uwagę również powierzchnię – szukamy lokali o powierzchni od 500 mkw.

Maxi Zoo
Maxi Zoo

Jak ocenia Pan polski rynek sieci sklepów zoologicznych? Czy jest jeszcze miejsce na nową sieć?

W polskim rynku tkwi ogromny potencjał – liczba zwierząt w Polsce wzrasta nieprzerwanie od 2008 roku, również wartość sprzedaży dynamicznie rośnie. Dla przykładu, w 2010 roku populacja psów w naszym kraju wynosiła 7 mln 300 tys., z kolei w 2013 roku jest już o prawie 300 tys. liczniejsza. Z kolei populacja kotów urosła o ponad 130 tys. i wynosi obecnie ponad 5 mln 78o tys. Przyjmując rok 2008 za wyjściowy, wartość sprzedaży pokarmu dla psów i kotów wzrosła o 55,9 proc. (dane z raportów opracowanych przez Euromonitor). Wzrasta również świadomość posiadaczy zwierząt na temat opieki nad nimi.

Polski rynek wciąż jest bardzo rozdrobniony, oczywiście są na nim już inni gracze sieciowi. Uważamy jednak, że koncept Maxi Zoo w znaczący sposób odbiega od pozostałych uczestników rynku. Unikalność funkcjonowania Maxi Zoo potwierdza liczba klientów odwiedzających nasze sklepy.

Jaki format sklepów zamierza prowadzić w Polsce Maxi Zoo?

Średnia wielkość sklepu, który wpisuje się w nasz koncept, to 500–600 mkw. – na mniejszych powierzchniach musielibyśmy iść na kompromisy. Szukamy również lokali o powierzchni ok. 1000 mkw., tak aby móc prezentować tam pełen asortyment oraz sprzedawać zwierzęta, które potrzebują odpowiedniej powierzchni.

Maxi Zoo
Maxi Zoo

Czy planowana jest ekspansja sieci na innych rynkach regionu CEE?

Obecnie firma skupia się na Polsce. Niemniej polski rynek to dobra baza do dalszego rozwoju na innych rynkach z naszego regionu. Cała grupa Fressnapf zainteresowana jest umocnieniem pozycji europejskiego lidera.

Mówi się, że na rynku sklepów zoologicznych nieuchronna jest konsolidacja, czy w Pana opinii może to nastąpić?

Historia wykazuje, że jest to nieuchronne, otwartym pytaniem pozostaje forma tej konsolidacji w kontekście całego rynku – czy będą to grupy zakupowe, czy może sieć partnerska zrzeszona pod jedną marką. W chwili obecnej, nawet gdybyśmy złączyli wszystkie sieci handlowe, to i tak dominujący byłby handel niezależnych sklepów osiedlowych. Istnieje możliwość, że polski rynek pozostanie przy włoskim modelu, gdzie mimo rozbudowanego rynku wciąż dominuje handel niezależny. Maxi Zoo nie wyklucza też zakupu innych graczy.

Sieć specjalistycznych sklepów została założona w 1990 roku pod marką Fressnapf przez Torstena Toellera. W wielu europejskich krajach Fressnapf działa pod nazwą Maxi Zoo. Obecnie istnieje około 1,3 tys. sklepów w 12 europejskich krajach, co zapewnia Maxi Zoo czołową pozycję na europejskim rynku produktów dla zwierząt.

Więcej o sieci Maxi Zoo w najnowszym wydaniu Shopping Center Poland.