trendy omnichannel w sezonie świątecznym

Z badań przeprowadzonych przez TNS dla eBay wynika, że Polacy planują w tym roku zrobić tyle samo (45%) lub więcej (19%) zakupów świątecznych przez internet niż w roku ubiegłym.

Większość wykorzysta w tym celu laptopa lub komputer stacjonarny, ale w porównaniu z rokiem 2012 więcej ludzi skorzysta z urządzeń mobilnych. Co ciekawe Polacy należą do czołówki respondentów, którzy użyją w tym celu urządzeń mobilnych.

Podobnie jak w roku ubiegłym Polacy przeznaczą niemal połowę świątecznego budżetu tylko na prezenty. Średnio 1106 zł- tyle zakładamy, że przeznaczymy na organizację Świąt w tym roku.

Badanie przeprowadzone na grupie 1059 Polaków w wieku 16-54 pokazało, że średni budżet na Święta zmniejszył się w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale wciąż jest wyższy niż 2 lata temu. W 2011 planowaliśmy przeznaczyć na świąteczne prezenty 437.7 zł, w 2012 kwota wzrosła do 493 zł, aby w tym roku wynieść 486,27 zł. Najdroższe prezenty dostaną, podobnie jak w zeszłym roku, dzieci. Średnio przeznaczymy na ten cel 213 PLN (204 PLN w 2012). Na prezenty dla partnerów przeznaczymy podobną kwotę jak w zeszłym
roku- 142 PLN (143 PLN w 2012).

Średnio kupimy 3-5 prezentów (41%) oraz 6-10 (32%). Panie okazują się bardziej hojne, 40% planuje kupić od 6-10 prezentów. Średnia ilość planowanych prezentów od kobiet to 6.1, przy ogólnej średniej 5.6.

53% Polaków, planujących zakupy świąteczne rozpocznie je na początku grudnia, zaledwie 18% zaczyna o tym myśleć w listopadzie, a 16% czeka do ostatniego tygodnia przed świętami. Pomimo zakupów w ostatniej chwili Polacy lubią świąteczne sprawunki. 47% uważa, że świąteczne zakupy są ekscytujące lub bardzo ekscytujące, a tylko 5% uważa je za niezwykle stresujące. Może pozytywne postrzeganie tej czynności wynika z tego, że 62% podczas zakupów dla bliskich, kupuje również coś dla siebie.

Większość chciałaby znaleźć pod świątecznym drzewkiem: podróże (16%), gadżety (15%) oraz biżuterię (10%) i książki (10%). Co ciekawe kobiety preferują prezenty związane z przyjemnością (52%), natomiast mężczyźni wolą praktyczne podarki (45%).

Respondenci uważają, że najlepsze prezenty otrzymują od partnerów (43%) oraz rodziców (18%). 47% nie potrafi wskazać osoby, która ma w zwyczaju dawać niechciane prezenty. Polacy wierzą, że w ubiegłym roku otrzymali niechciane prezenty warte 149, 72 PLN. Rekord w tym zakresie należy do Belgów, którzy otrzymują niechciane prezenty o średniej wartości 53 Euro (220 zł).

eBay jest jednym z największych na świecie serwisów zakupowych online. Serwis eBay ma 124 milionów aktywnych użytkowników na całym świecie, w każdej chwili trwa ponad 500 milionów aukcji przedmiotów wystawionych przez indywidualnych sprzedawców oraz firmy.