Lidl, H&M, MediaMarkt, Saturn oraz Ikea znalazły się wśród najpopularniejszych marek prowadzących sprzedaż wielokanałową w Niemczech. Według corocznego raportu firmy doradczej PricewaterhouseCoopers, niemieccy przedsiębiorcy intensyfikują integrację sprzedaży na przestrzeni różnych kanałów dystrybucji.

Najlepsze wyniki w sprzedaży wielokanałowej w 2013 roku w Niemczech zanotowała sieć supermarketów Lidl. Analitycy PwC szacują, że firma posiada obecnie 26% udziałów w rynku sprzedaży wielokanałowej w Niemczech. Jest to spory wzrost w porównaniu z rokiem 2012, kiedy Lidl uplasował się na 8 miejscu wśród sprzedawców wielokanałowych w kraju, a udział firmy w rynku wynosił jedynie 8%. Zgodnie z raportem, rosnąca popularność Lidla odzwierciedla coraz bardziej powszechny trend kupowania produktów spożywczych w internecie.

“Przeprowadzona przez nas ankieta pokazuje, że przed zakupem żywności około jedna czwarta konsumentów poszukuje w sieci dodatkowych informacji o produkcie. Jeszcze rok temu było to około 15%. W Wielkiej Brytanii z kolei współczynnik ten wynosi ponad 50%. Oznacza to, że oprócz tradycyjnych sklepów online, na rynku produktów spożywczych jest także miejsce dla planowania zakupów za pomocą tabletów i smartfonów” – mówi Gerd Bovensiepen z PwC.

Największe marki w sprzedaży wielokanałowej w Niemczech. Źródło: PwC
Udział w sprzedaży wielokanałowej w Niemczech. Źródło: PwC

 

Analitycy PwC odkryli też, że sprzedaż wielokanałowa stała się szczególnie ważna dla marek modowych. Wśród największych graczy tego sektora korzystających z modelu wielokanałowego na pierwszym miejscu uplasowała się firma Esprit (23%), a na kolejnych Tchibo (23%) H&M (20%), Wetbild (18%), Douglas (16%), s.Oliver (14%) oraz C&A i Apple (obydwie po 11%).

“Jest duża liczba klientów, którzy robili do tej pory jedynie zakupy w sklepach stacjonarnych, a obecnie kupują większość towarów w internecie, czasem całkowicie rezygnując z tradycyjnych zakupów. Niemniej jednak, dobrze sprofilowana strategia wielokanałowa może także przyciągnąć klienta do sklepu. Wyniki naszej ankiety sugerują, że wiele osób docenia możliwość zadawania w internecie pytań odnośnie oferty sklepu tradycyjnego. Atrakcyjną propozycją jest też możliwość wymiany produktów zakupionych w sklepie za pomocą usługi online” – dodaje Bovensiepen.