Renata Kusznierska, DTZ: Polscy najemcy stają się kluczowymi graczami w Europie

Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ

Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ

Jednym z tematów Shopping Center Forum 2014 Winter Edition będzie rozwój polskich sieci handlowych w centrach handlowych położonych w Europie Centralnej i Wschodniej. O rosnącej pozycji polskich najemców na rynku europejskim mówi Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ, która jest patronem merytorycznym SCF 2014 Winter Edition

– Polskie sieci handlowe są bardzo dobrze postrzegane za granicą. Oferują atrakcyjny asortyment, kolekcje dopasowane do potrzeb klientów. Koncepty ich sklepów są na światowym poziomie i nie odbiegają od innych europejskich najemców.

– W opinii najemców koszty wynajmu powierzchni w zagranicznych centrach handlowych są nieco wyższe niż w Polsce, za to obroty mają zdecydowanie większy wolumen. Klienci z zagranicy wydają więcej pieniądze na zakupy ze względu na zasobniejsze portfele. Przykładowo w Polsce klienci kupują jedną parę butów, a w Niemczech – trzy lub cztery. Automatycznie przekłada się to na obroty sklepu. Ten element zachęca sieci handlowe do ekspansji w tych krajach. Wyjście na sąsiadujące rynki to naturalny etap ekspansji danej marki. Jeśli rodzimy rynek zaczyna być nasycony, klienci mają pełną świadomość marki i mogą kupić jej artykuły w każdym mieście. Detaliści zaczynają pozyskiwać klientów w innych krajach. Przykładem jest spółka LPP, planująca otwarcia nawet na rynku azjatyckim.

– W Polsce zaczynają wyrastać najemcy, którzy za parę lat będą porównywalni do Inditexu czy H&M. Te marki mają odpowiedni wizerunek, znają dobrze branżę, a jeśli dostosują ofertę do wymagań tamtejszych konsumentów, to mogą stać się kluczowymi graczami w Europie.

Shopping Center Forum 2014 Winter Edition odbędzie się w Warszawie 6 lutego 2014 roku.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016