facebook like e-commerce

Allegro nadal najbardziej popularną stroną e-commerce na Facebooku, ma jednak problemy z angażowaniem swoich fanów. Takie wnioski płyną z raportu firmy Sotrender, która sprawdziła, jak polskie strony e-commerce radziły sobie w grudniu w social media.

„Jeśli chodzi o liczbę fanów to niekwestionowanym liderem nadal pozostaje Allegro, z imponującą liczbą ponad miliona fanów, a 2. i 3. miejsce zajmują kolejno Ikea.pl oraz zlotewyprzedaze.pl. Temu ostatniemu depcze po piętach nowo powstały fanpage Love It, niewykluczone więc, że za miesiąc sytuacja na podium ulegnie zmianie. Niespodzianką jest również 15-procentowy wzrost fanów na profilu Mr. Gugu & Miss Go, który w grudniu polubiło aż 36051 osób.” – komentuje ranking Sotrendera Joanna Rura, sales & marketing manager w Bidlab.

so1

Eksperci Sotrendera już w listopadzie stwierdzili, że Allegro co prawda ma najwięcej fanów, słabo jednak radzi sobie z ich zaangażowaniem. Poza tym na Facebooku działa z opóźnieniem. Kampania grudniowa, która w telewizji pojawiła się już w listopadzie, w social media pojawiła się dopiero w grudniu. Przyćmiona jest zresztą przez posty związane z WOŚP. „Ta mocno pokrętna strategia wprost obrazuje podejście polskiego giganta e-commerce do Facebooka jako kanału komunikacji i ma wprost odzwierciedlenie w statystykach – w zasadzie poza liczbą fanów, Allegro jest w czarnej dolinie jeśli chodzi o parametry angażowania, interakcji, itp.” – tłumaczy Małgorzata Litorowicz, dyrektor zarządzający Artivia.pl. Ekspert krytykuje również strategię szwedzkiego giganta, IKEA. „Jeśli chodzi o IKEĘ, mam uzasadnione podejrzenia, że posty są tam dodawane przez osobę o duszy i kreatywności robota” – pisała w komentarzu do listopadowego raportu Małgorzata Litorowicz, dyrektor zarządzający Artivia.pl.

Pod względem zaangażowania fanów bardzo dobrze radzi sobie sklep Goodlokin. Ponad 32 tysiące fanów, którzy angażują się w fanpage firmy stanowią aż 37% wszystkich „lubiących” stronę. „Goodlokin prezentuje przede wszystkim produkty ze swojego sklepu internetowego i staraja się odpowiadać na pytania użytkowników.” – twierdzi Joanna Rura. Ma to jednak i swoje złe strony. „Na przykładzie Goodlookin można także przekonać się, że duże zainteresowanie produktami, bez dobrej i błyskawicznej obsługi może zakończyć się małym “kryzysem” w social media. Firma nie nadążała bowiem z odpowiedziami na pytania zniecierpliwionych klientów, a ci w efekcie wyrażali swoje oburzenie na fanpage’u.” – dodaje.

so2

Goodlokin przoduje również pod względem interaktywności, doganiają go jednak inni rynkowi gracze. „Pierwsze miejsce “rozchwytywanego” Goodlookin nie dziwi, ale drugie miejsce “antykomunistycznej” marki odzieżowej Red Is Bad już tak. W przeciwieństwie do pozostałych fanpage’y, posty RiB są prowokujące, nawiązują do polityki i historii. Na uwagę zasługuje również 6. miejsce fanpage’a Tablica.pl, który wspiął się aż o 42 oczka. Być może jest to zasługa zorganizowania wielkiej akcji pomocy psom w schroniskach, w którą chętnie włączyła się rzesza użytkowników.” – komentuje Joanna Rura. 

so3

Eksperci komentujący raport zauważają, że po raz kolejny olbrzymią popularnością cieszą się sklepy modowe. Według nich zachodzi proces wykrystalizowania się jednolitego stylu prowadzenia tego typu fanpage’y