Facebook jest jednym z najszybciej rosnących w siłę narzędzi marketingowych w internecie. W 2013 roku Facebook wprowadził nowe opcje pozwalające dotrzeć do użytkowników, zwiększyła się także liczba odbiorców publikowanych na portalu treści. Marin Software opublikował ostatnio raport, podsumowujący trendy i strategie marketingowe przyjmowane na Facebooku radząc jednocześnie, na co zwrócić uwagę w 2014 roku.

Z danych zawartych w publikacji “The Definitive Facebook Advertising Playbook: the 4 Key Trends and 12 Strategies You Need to Know for 2014,” wynika, że Facebook szybko rośnie w siłę. Platforma ma obecnie 1,19 miliarda użytkowników, którzy są aktywni co najmniej raz w miesiącu. Z raportu finansowego Facebooka wynika, że liczba użytkowników aktywnych każdego dnia wzrosła o 25% rok do roku osiągając w trzecim kwartale 2013 roku liczbę 728 milionów.

Według badań Marin Software, istnieją cztery trendy, które reklamodawcy powinni uwzględnić w 2014 roku.

1. Marketingowcy wykorzystują tablice do zamieszczania postów sponsorowanych.

Raport pokazuje, że wydatki reklamowe na sponsorowane posty pojawiające się na tablicach użytkowników wzrosły w trzecim kwartale 2013 roku o 140% w porównaniu z trzecim kwartałem 2012 roku. Jak wynika z raportu, „marketingowcy szybko adaptują ten typ nieinwazyjnej reklamy.”

Pierwotnie Facebook zaczynał od reklam wyświetlanych na pasku bocznym. W 2012 roku doszła opcja postów sponsorowanych. Gdy treść reklamowa pojawia się wśród innych informacji na tablicy użytkownika, łatwiej jest go zaangażować niż w wypadku gdy reklama umieszczona jest z boku.

Według Marin Software, reklamy wkomponowane w treść portalu osiągają 44 razy wyższy click-through-rate (CTR) oraz powodują pięć razy lepszą konwersję niż treści reklamowe na bocznym pasku.

Eksperci firmy sugerują, że reklamodawcy powinni przeznaczyć co najmniej połowę budżetu na reklamy umieszczane na tablicy. Podkreślają również, że różne typy postów powinny być wykorzystywane zgodnie z ich charakterem. Na przykład, istniejące posty, które generują zaangażowanie powinny być promowane w celu stworzenia społecznościowego kontekstu wokół produktu i lepszego dotarcia do użytkowników.

„Biorąc pod uwagę skuteczność reklam wkomponowanych w treść portalu, reklamodawcy powinni skupić uwagę na obecności właśnie w strumieniu przeglądanych przez użytkowników informacji. Jest to wyjątkowo ważne gdy chcemy dotrzeć do użytkowników urządzeń mobilnych, ponieważ tego typu reklamy będą jedynymi, które zostaną im wyświetlone.” – czytamy w raporcie.

2. Użytkownicy Facebooka uważają, że przyszłością są urządzenia mobilne.

W trzecim kwartale 2013 roku 874 milionów użytkowników miesięcznie korzystało z Facebooka przez urządzenia mobilne. Odsetek tych, którzy wchodzą na portal wyłącznie w ten sposób wzrósł o 19% w porównaniu z trzecim kwartałem 2013 roku. Ogólnie, 74% użytkowników Facebooka wchodzi na portal za pomocą aplikacji mobilnej.

W odpowiedzi na to zapotrzebowanie, Facebook opracował nowe rozwiązania dla reklamodawców, włączając w to aplikacje dla reklam mobilnych. Raport Marin Software pokazuje, że mają one najwyższy wskaźnik skuteczności i powinno się je uwzględniać w kampaniach reklamowych. Są bowiem niedrogie i mają wysoki wskaźnik konwersji.

Marin sugeruje również, że reklamodawcy powinni podzielić wydatki na kampanie odpowiednio na te wyświetlane na PC-tach i urządzeniach mobilnych, ponieważ inne są zachowania użytkowników tych urządzeń.

3. Użytkownicy Facebooka chętniej kupują od marek, z którymi już mają relację.

W 2013 roku Facebook rozszerzył sposoby, za pomocą których reklamodawcy mogą dotrzeć do klientów. Obecnie reklamodawcy mogą korzystać z analizy zachowań użytkowników i pozyskiwać dane demograficzne na ich temat. Mogą również dotrzeć do informacji dotyczących zainteresowań zawartych w profilach konsumentów. Narzędzie to nazywa się „Custom Audiences”.

Reklamy tworzone przy użyciu tego narzędzia docierają do tych użytkowników, którzy odwiedzili stronę e-commerce, ale opuścili ją nie dokonując zakupu. Docierają też do znajomych obecnych klientów sklepu internetowego. Dane Marin Software pokazują, że liczba reklamodawców, którzy korzystają z Custom Audiences, wzrosła w przeciągu roku o 82%. Korzystanie z tej opcji generuje 3,87 razy większą konwersję niż bazowanie wyłącznie na danych demograficznych.

4. Użytkownicy lepiej reagują na kreatywne treści na czasie.

Aby skłonić użytkowników do kliknięcia, reklama musi być kreatywna i angażująca. „Przede wszystkim, reklamodawcy powinni zadbać o to, by ich reklama spełniała standardy facebookowego designu i była zgodna z dobrymi praktykami serwisu. Wiadomość powinna być krótka i treściwa oraz dostosowana do odbiorcy. Aby tekst był atrakcyjny dla odbiorcy, nie powinien przekraczać długości 90 znaków. Największą siłę oddziaływania mają materiały wizualne, jednak powinny być one dobierane mądrze. Dobrze jest wykorzystywać zdjęcia ludzi lub zdjęcia produktów w powiększeniu. W wypadku reklam udających posty tekst powinien stanowić jedynie 20% treści, powinien też zawierać link do strony internetowej sklepu.” – czytamy w raporcie.

Reklamy nie powinny być wyświetlane zbyt długo. Powinny zyskać wysoki wskaźnik CTR w przeciągu 3-5 dni podczas których będą promowane na tablicy. Jednym ze sposobów na zwiększenie efektywności jest uniknięcie „zmęczenia” reklamą poprzez publikowanie treści rotacyjnie.  

Marin Software stwierdziło, że dla 41% reklamodawców  bodźcem do zmiany reklamowanej treści jest spadek wskaźnika CTR, natomiast 35% wprowadza zmiany po to, aby podtrzymać wysoką skuteczność. W porównaniu z 2012 rokiem, o 21% reklamodawców więcej stosowało tę strategię. Marin Software sugeruje, że reklamodawcy powinni również upewnić się, że wyświetlają reklamę maksymalnie pięć razy, a użytkownicy nie widzą jej częściej niż dziesięć razy. 

Aby sporządzić raport, Marin Software przebadało praktyki ponad 100 firm, które prowadziły kampanie na Facebooku między 1 kwietnia a 31 października 2012 roku. Marin Software dostarcza narzędzi, które pomagają jednolicie prowadzić kampanie reklamowe online. Stworzona przez Marin Software platforma Revenue Acquisition Management umożliwia marketingowcom zarządzanie i optymalizację kampanii na Facebooku prowadzonych na szeroką skalę. Z narzędzi firmy korzystają setki globalnych marek.