UOKiK sprzedaż internetowa

Klienci sklepu internetowego Endo nie byli prawidłowo informowani o prawie do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Przedsiębiorca zaniechał stosowania niezgodnych z prawem praktyk.

Postępowanie przeprowadzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało między innymi, że sklep endo.pl nie przekazywał klientom pisemnej informacji o tym, że przysługuje im prawo do zwrotu towarów zakupionych na odległość. Zgodnie z prawem, każdy konsument może unieważnić umowę zawartą na odległość, składając przedsiębiorcy oświadczenie (wystarczy wysłanie pocztą) w terminie 10 dni od chwili dostarczenia zamówionego towaru. Obowiązkiem właściciela sklepu internetowego jest pisemne poinformowanie o tym prawie klienta najpóźniej w chwili dostarczenia zamówionego towaru.

Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na spółkę Decoratum, będącą właścicielem sklepu Endo.pl, karę pieniężną w wysokości 15 084 zł. Przedsiębiorca zaniechał stosowania kwestionowanych praktyk dzięki temu możliwe było obniżenie sankcji finansowej. Decyzja jest prawomocna.

„Wśród najczęściej kwestionowanych klauzul we wzorcach umownych sklepów internetowych znajdują się postanowienia ograniczające lub wyłączające odpowiedzialność przedsiębiorcy za działania podmiotów dostarczających zakupiony produkt konsumentom (operatorów pocztowych, firm kurierskich), ograniczające odpowiedzialność za prawidłowość informacji o produktach prezentowanych na stronach internetowych sklepów, a także ograniczające uprawnienia konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość i z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową” – komentuje w rozmowie z redakcją Evigo.pl Ernest Makowski z UOKiK. „W drugim półroczu 2013 Urząd nałożył kary na 12 przedsiębiorców zajmujących się handlem na odległość. Jednak w tym samym czasie wobec 9 przedsiębiorców Urząd odstąpił od nałożenia kary pieniężnej. Było to możliwe m.in. dzięki temu, że przedsiębiorcy sami zobowiązywali się do zaniechania kwestionowanych praktyk” – dodaje.

Tymczasem spółka Decoratum zdecydowała się na przeniesienie sprzedaży wszystkich swoich produktów do internetu. Firma jeszcze w ubiegłym roku posiadała salony w największych centrach handlowych w kraju. Sklepy Endo można było znaleźć m.in. w Centrum Handlowym Arkadia, Galerii Mokotów, CH Wola Park w Warszawie, Starym Browarze w Poznaniu czy CH Bonarka City Center w Krakowie. Wszystkie zostały zamknięte, a firma zdecydowała się na prowadzenie sprzedaży artykułów Endo wyłącznie drogą online.

„Żeby wykorzystać potencjał, Endo przeniosło się ze sklepów stacjonarnych do internetu. Zdajemy sobie sprawę, że brak „tradycyjnych” sklepów może stanowić utrudnienie, zwłaszcza dla tych klientów, którzy przyzwyczaili się do zakupów offline. Wierzymy jednak, że atrakcyjne ceny i nowoczesny, na bieżąco ulepszany kanał sprzedaży pozwolą jeszcze większej liczbie klientów odkrywać Endo i cieszyć się z naszych produktów” – czytamy na stronie e-sklepu Endo.pl.