smartphone mobilne aplikacje

Wraz z coraz większym rozpowszechnieniem urządzeń mobilnych, udostępnienie klientom zoptymalizowanych rozwiązań dostosowanych do tych urządzeń może być czynnikiem, który zdecyduje o rynkowym zwycięstwie – wynika z raportu sporządzonego przez Yankee Group dla Mobidia.

W Stanach Zjednoczonych już jest w użyciu ponad 195 milionów smartfonów, a oczekuje się, że ich liczba wzrośnie w 2017 roku do 250 milionów. Jeszcze szybciej rozwinie się rynek tabletów, których jest obecnie 80 milionów, a do 2017 roku będzie ich 280 milionów, przewiduje raport.

„Gracze, którzy chcą odnieść sukces muszą zrozumieć i przewidzieć zmiany w zachowaniach użytkowników oraz ich potrzeby, aby zoptymalizować swoje narzędzia i wykorzystać szansę na zwiększenie sprzedaży.” – czytamy w raporcie “Does Your Mobile Shopping App Stack Up?”

Analitycy twierdzą, że na zaangażowanie konsumentów wpływ będą miały przede wszystkim cztery następujące czynniki:

mobidia5

Nowy typ klienta

Do 2015 liczba konsumentów online wzrośnie do pięciu miliardów. Zmienią się ich zachowania, zachwiany zostanie układ sił na rynku. W przeprowadzonym we wrześniu 2013 roku sondażu Yankee Group’s 2013 US Consumer Survey 60% respondentów deklarowało, że często korzysta z urządzenia mobilnego w celach rozrywkowych, 61% twierdziło, że telefon jest bardzo ważnym elementem życia społecznego, a 57% powiedziało, że korzysta ze smartfona aby zapoznawać się z bieżącymi informacjami. 52% użytkowników często ściąga aplikacje mobilne, jednak wiele z nich z różnych powodów odchodzi w zapomnienie. Klienci nie korzystają z aplikacji, które są niskiej jakości albo nie są przyjazne dla użytkowników. Dzisiejsi klienci oczekują aplikacji, które będą stale aktualizowane i spersonalizowane tak, aby jak najlepiej sprostać ich potrzebom.

Nowy rodzaj doświadczenia

Jeszcze niedawno liczyła się jednostronna interakcja z klientem, w dzisiejszym świecie chodzi o to, żeby zaangażować go na każdym poziomie i zapewnić pozytywne doświadczenie za pomocą wszystkich urządzeń. 63% przedsiębiorców uznaje kanał mobilny za najlepszy sposób, aby zaktywizować klienta. Twórcy aplikacji mobilnych muszą zatem zapewnić wciągające doświadczenie. Kontekst i personalizacja będą zyskiwały na znaczeniu w 2014 roku. Każde urządzenie można dostroić do potrzeb użytkownika, jednak prawdziwy kontekst mobilny powinien obejmować o wiele więcej: lokalizację użytkownika, określone preferencje, zachowania (np. wcześniejsze zakupy) oraz relacje społeczne. Pozyskując te dane, przedsiębiorcy mogą dokonać analiz niezbędnych do stworzenia aplikacji odpowiadającej potrzebom konsumenckim.

Nowe możliwości

62% przedsiębiorców chce zaangażować klientów za pomocą aplikacji mobilnych. Konsumenci, którzy z nich korzystają chcą mieć dostęp do wachlarza funkcji związanych z zakupami, płatnościami, a także grami i narzędziami. Ponieważ 90% konsumentów jest zainteresowanych mobilnymi kuponami i zakupami, istnieją ogromne niewykorzystane możliwości nie tylko wygenerowania obrotów, ale też zwiększenia zaangażowania i lojalności klientów. Aplikacje mobilne stwarzają unikalne możliwości, dzięki którym można wzmocnić markę, zwiększyć dostępność, informować o specjalnych ofertach, generować ponowne transakcje, zwiększyć obecność w social media i dotrzeć do nowych grup odbiorców.

Nowe technologie 

93% marketingowców jest zainteresowanych testowaniem wielu wersji aplikacji, aby stworzyć spersonalizowane doświadczenie dla klientów. Z tym rodzajem personalizacji, biznesmeni mogą stworzyć zupełnie inny rodzaj zaangażowania konsumenckiego. 100% marketingowców i 75% pracowników IT chce analizować zachowania konsumenckie i wykorzystać tę wiedzę do doskonalenia technik marketingu mobilnego. Pracownicy spoza działów technologicznych desperacko poszukują nowych sposobów na analizę, optymalizację i personalizację aplikacji mobilnych. Dobre wieści są takie, że nowsze technologie oferują zmianę paradygmatu i wyposażą przedsiębiorców w platformę, dzięki której będą mogli stworzyć dobre aplikacje mobilne tak skutecznie, jak strategie dla tradycyjnego kanału online.

mobidia4

Według raportu, aplikacje mają jedną wyraźną przewagę nad mobilnymi wersjami stron internetowych: dobrze skrojona aplikacja zapewnia użytkownikom o wiele lepsze doświadczenie. Typowe aplikacje mobilne koncentrują się albo na zwiększeniu przychodów (np. mobilne aplikacje sprzedażowe) albo wspieraniu marketingu, brandingu czy obsługi klienta. Aplikacje dedykowane konkretnej marce tworzą ogromne możliwości biznesowe. Są strategią, która pomoże nie tylko zdobyć nowych klientów, ale też wspomóc kampanie lojalnościowe.

„Biznesmeni mogą stworzyć zupełnie nowe opcje dla klientów, wykorzystując kluczowe udogodnienia takie jak kamery, lokalne magazyny, notyfikacje, augmented reality, dostęp offline i wiele innych. W efekcie zyskują potencjał, aby zaoferować bogate, interaktywne i spersonalizowane doświadczenie.” – piszą analitycy.

Mobidia jest dostawcą aplikacji My Data Manager na iOS i Android. Pomaga ona użytkownikom smartfonów zaoszczędzić pieniądze jednocześnie zwiększając przychody i zmniejszając koszty po stronie operatorów mobilnych. Mobidia dostarcza też analizy i badania na temat wykorzystywania technologii mobilnych.