Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ
Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ

Polepszenie warunków ekonomicznych w Europie ma pozytywny wpływ na sprzedaż detaliczną w całym regionie z prognozowanym wzrostem średniorocznym na poziomie 1,7 proc. w latach od 2014 do 2018. Przodują kraje bałtyckie ze wzrostem +4,5 proc., zaraz po nich jest region Europy Środkowej i Wschodniej +2,7 proc., tuż za jest rejon Wielkiej Brytanii +2,5 proc. – wynika z raportu firmy doradczej DTZ, która podczas SCF 2014 Winter Edition poprowadzi panel dyskusyjny dotyczący perspektyw rozwoju handlu w Europie Środkowej. Szczegółowej analizie poddane zostaną m.in.: możliwości rozwoju polskich sieci na rynkach CEE

Obecnie intensywną ekspansję w zagranicznych centrach handlowych prowadzi kilka polskich firm – m.in.: LPP, CCC, Redan, Wójcik Fashion czy Sizeer.

– Jestem bardzo dumna, że polscy najemcy rozszerzają swoją działalność o kolejne rynki. Wymagało to czasu i odpowiedniej strategii. Jeszcze kilkanaście lat temu brakowało retailerów na rynku centrów handlowych w Polsce. Detaliści nie wiedzieli, jak funkcjonują galerie, jak wygląda umowa najmu, a jej zapisy ich przerażały. Najemców szukano na głównych ulicach handlowych i nakłaniano do poniesienia kosztów związanych z wejściem do centrum handlowego. Nie był to łatwy proces, ale firmy, które wówczas spróbowały i rozwinęły swój biznes, teraz otwierają sklepy na kolejnych rynkach. Wcześniej przedstawiciele firm doradczych jeździli za granicę żeby sprowadzić międzynarodowe brandy. Pamiętam czasy pierwszych otwarć sklepów Peek&Cloppenburg i H&M, kiedy prezentacja projektów była w Niemczech, ponieważ nie mieli w Polsce jeszcze biura czy choćby przedstawiciela. Obecnie w Polsce funkcjonują marki, które są pożądane na rynkach europejskich. Na przykład, po ogłoszeniu przez CCC planów wejścia na niemiecki rynek, wielu moich kolegów z zagranicy chciało pozyskać kontakt do firmy – powiedziała Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE w firmie DTZ, która jest patronem merytorycznym SCF 2014 Winter Edition.

– Sieci detaliczne z Polski mają bardzo dobre koncepty sklepów. Przez te lata przedsiębiorcy i architekci, podróżując, oglądali lokale detalistów w europejskich centrach handlowych. Dlatego na starcie standard polskich wnętrz sklepów był lepszy niż w krajach, gdzie ten rynek rozwijał się sam od podstaw. Dokonał się duży przeskok z bazarów do profesjonalnych obiektów handlowych z profesjonalnych wykończeniem wnętrz. To był krok milowy w całym rynku retailowym. Szybka nauka architektury i zachowań klientów salonu przyniosła efekty. Tym bardziej że klienci są bardzo świadomi i wymagający pod względem oferty, wystroju lokalu czy obsługi. Oczekują takiego standardu również w Polsce. Obecnie w żaden sposób nie odbiegamy pod tym względem od innych rozwiniętych krajów zachodniej Europy – dodała Renata Kusznierska.