Zakupy w centrum handlowym
Zakupy w centrum handlowym, fot. Shutterstock

Z badania opinii publicznej, przeprowadzonego dla On Board PR Ecco Network przez SW Research na potrzeby raportu o postrzeganiu marek własnych różnych kategorii produktowych oraz zwyczajach zakupowych, wynika, że produkty marki Tesco kupiło w ciągu ostatniego roku 64 proc. Polaków

Na kolejnych miejscach znalazły się marki Carrefour (61 proc.), Pilos (34 proc.) oraz Isana (34 proc.). Co ciekawe, badani deklarują, że pierwszym czynnikiem, na który zwracają uwagę, kupując produkty spożywcze, jest ich skład.

Na kolejnych miejscach znalazły się: TiP (29 proc.), Auchan-logo z kciukiem (21 proc.), Domol (17 proc.), Krakowski Kredens (17 proc.), Auchan-logo z ptaszkiem (16 proc.), Babydream (12 proc.) oraz Quechua (11 proc.).

Jedynie 5 proc. respondentów zadeklarowało, że nie kupiło produktów żadnej marki własnej. Na uwagę zasługuje również fakt, że jedynie 1 proc. badanych zapytanych: „Które z wymienionych marek określił(a)byś jako marki własne wybranych sieci handlowych?”, wybrało prawidłową odpowiedź: „Wszystkie wymienione marki”.

Pytania zadane respondentom sprawdzały również ich zwyczaje zakupowe. Wyniki pokazują, że skład (53 proc.) oraz jakość (51 proc.) to czynniki determinujące wybór konkretnego produktu spożywczego. Marka ma znaczenie dla jedynie 28 proc. badanych.

– Chociaż marka własna dla wielu konsumentów jest synonimem kompromisu, to coraz częściej konsumenci uważają, że jest to kompromis dla nich korzystny. W kategoriach, w których sprawdzenie jakości, składu czy funkcjonowania produktu jest stosunkowo łatwe, marki własne odnotowują największy wzrost udziału. Sięganie po marki własne ułatwia konsumentom fakt, że wiele z nich na pierwszy rzut oka niczym nie różni się od konkurentów tzw. „markowych”. Skład, opakowanie, a często nawet cena nie są już wyróżnikiem. Nie są nim nawet certyfikaty eksperckie czy nagrody konsumenckie. Produkty marek własnych pojawiają się również w górnych segmentach cenowych i oferują „górną” jakość za rozsądną dla tego segmentu cenę. Różnorodność marek własnych sprawia jednak, że konsumenci coraz częściej zaczynają aktywnie poszukiwać informacji na ich temat. Szukają na opakowaniach, w mediach online czy na forach – mówi Tomasz Lis, Head of On Board Brand Strategies & Comms.