Na pierwszy rzut oka Keep.com wygląda podobnie jak Pinterest. Jednak strona ta dedykowana jest wyłącznie zakupom. Keep jest to połączenie social media i platformy do sprzedaży ubrań i akcesoriów. Aby przekonać się, czym jest ona dla branży e-commerce, Natalie Severt z Evigo.pl zrobiła wywiad z MaryAnn Bekkedah, współzałożycielką i prezes Keep Holdings.

graphic
platforma Keep.com

Keep pozwala użytkownikom przechowywać rzeczy, które im się podobają bądź te, które chcą kupić w internecie. Rzeczy te wyświetlane są na profilu tak, aby pozostałe użytkowniczki mogły je „odkryć” i również przechowywać. Przechowywane rzeczy mogą być grupowane na tablicach (podobnych do tych, które funkcjonują na Pintereście). Po kliknięciu na zdjęcie, wyświetla się indywidualny zbiór (trochę tak jak na Pintereście), ale na tym kończą się podobieństwa.

Zapytałam MaryAnn Bekkedah, czym Keep różni się od Pinteresta wspominając o podobieństwach. „”Keep jest w 100% platformą zakupową, na której klienci mogą odkryć coś, co kochają, a od zakupu dzieli ich tylko jedno kliknięcie, które przenosi na stronę sklepu. Na Keep można przechowywać produkty każdego sprzedawcy, oprócz tych, które nie są dostępne w sprzedaży. Nasi użytkownicy (w większości kobiety ok. 20-30 lat) są klientami, szukają najnowszych trendów i pomysłów na swoją garderobę, albo na dekorację domu. Dajemy im czyste doświadczenie zakupowe.” – powiedziała Bekkedahl.

„Wszystkimi produktami na Keep zarządza społeczność portalu. Za pomocą przycisku „Keep It” użytkownicy mogą „zachować” ulubione produkty, które znajdą w sklepach internetowych. Wierzymy, że Keep przewróci do góry nogami tradycyjny handel, dzięki temu, że pozwala klientom stać się sprzedawcami. To ich pasja jest decydująca przy wyborze oferty prezentowanej naszym użytkownikom.” – dodaje.

Pinterest-Tusk
Widok produktu na Pintereście
Keep-product-individual
Widok produktu na Keep.com

Moje konto na Pintereście ma tablicę, która służy jako „ubraniowa lista życzeń”. Jednak, gdy kliknę na poszczególne produkty, jestem przenoszona z powrotem na Tumblr, do starych wpisów na blogu, albo czasami dosłownie nigdzie. Czasami faktycznie trafiam na stronę sklepu, jednak często okazuje się, że produkt, który mnie interesuje, jest już od jakiegoś czasu niedostępny. Na Keep.com mogę stworzyć listę życzeń, która wyświetla produkt wraz z aktualną ceną i informacją o tym, gdzie można go kupić. Gdy kliknę „kup” automatycznie przenoszona jestem na podstronę produktu na witrynie sprzedawcy. Tam mogę go natychmiast kupić, gdyż wiem, że jest dostępny.

Na platformie Keep prowadzony jest również blog, gdzie zamieszczane są porady stylistów, opisy modnych produktów, opcja „Shop Instagram” oraz możliwość nawiązania kontaktów ze znajomymi.

As-Seen-on-Instagram-Keep
Funkcja „As Seen On Instagram”

Bekkedahl powiedziała: „Konto „As Seen On Instagram” jest swoistą zabawą dostępną na Keep. Uważam, że Instagram jest platformą, na której kształtowane są trendy i chciałam, aby były one dostępne do kupienia na Keep. Śledzimy ponad 100 najpopularniejszych modowych posterów na Instagramie i przeglądamy codziennie sieć szukając produktów, które są na nich widoczne. Wtedy zamieszczamy je wraz z linkiem umożliwiającym zakup na koncie „As Seen On Instargram” dostępnym w ramach Keep. Udostępniamy też do kupienia trendy znane z popularnych programów telewizyjnych. Jest to możliwe dzięki Danie Weiss z magazynu Possessionista. Wszystkie pomysły na prezenty świąteczne przedstawione w czasopiśmie również były dostępne na Keep.”

Zapytałam również Bekkedahl o funkcje społecznościowe na platformie. Keep określana jest jako social media. Bekkedahl powiedziała: „Oprócz komentarzy, mamy system wewnętrznych wiadomości, które można wysyłać znajomym. Można udostępnić im produkt, lub zaangażować w dyskusję. Wiemy, że kobiety lubią robić zakupy ze znajomymi, zarówno online jak i offline, więc stwarzamy funkcje, które im to umożlwiają.”

W przyszłości Keep może zmierzać raczej w stronę społecznościową, jednak nadal pozostanie platformą, na które użytkownicy „odkrywają” produkty, a nie typową zakupową platformą e-commerce. „Keep dostarcza inspiracji użytkownikom i przenosi ich bezpośrednio na stronę sprzedawcy. Możemy pozostać efektywni jako firma, jednocześnie koncentrując się na tym właśnie aspekcie działalności i sposobu prezentacji produktu. Na razie nie spieniężając Keep wierzymy, że dobrym biznesem będzie napędzanie popytu i zbliżenie klienta do sklepu.” – mówi Bekkedhal.

„Koncentrujemy się przede wszystkim na stworzeniu wspaniałego doświadczenia zakupowego. Myślenie o zyskach mogłoby być tutaj przeszkodą, jako że źródła dochodów (reklamy, promowane posty) mogą to doświadczenie zakłócić. Najpierw zachwyć klientów! Potem spieniężaj.” – dodała.

MaryAnne Bekkedahl jest współzałożycielką i prezesem Keep Holdings, spółki-matki zarówno Keep jak i Swizzle, firmy pomagającej zarządzać mailingiem. Keep Holdings ma siedzibę w Nowym Jorku i jest startupem skoncentrowanym na e-commerce, technologii reklamowej i zarządzaniu komunikacją.