Aktualna sytuacja na rynku e-handlu oraz wydarzenia mające miejsce w branży na przestrzeni ostatnich miesięcy pozwalają nam przypuszczać, że polskie porównywarki cen czeka bardzo aktywny rok, pełen nowych wyzwań i ambitnych celów do zrealizowania. Specjalnie dla Evigo.pl Piotr Broniarczyk, prezes Okazje.info przedstawia swoją prognozę dla rynku porównywarek cen na rok 2014.

compare

Jak pokazuje najnowsza edycja badania Megapanel PBI/Gemius, za listopad 2013, w polskim e-commerce, rodzime porównywarki cen nadal odgrywają kluczową rolę – należący do Grupy Allegro serwis Ceneo, Grupa Okazje.info oraz Skąpiec.pl zajęły kolejno trzy pierwsze miejsca na podium swojej kategorii. Tuż za czołówką, uplasowała się sklasyfikowana na szóstej pozycji rankingu – Grupa Nokaut.pl, która pewnie nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa w walce o podium. Wyniki Megapanelu pozwalają zatem optymistycznie patrzeć w przyszłość, nawet mimo pojawienia się tak silnego konkurenta, jak serwis shoppingowy Google.

Choć rynkowy debiut potentata z Mountain Viev w mediach tytułowany jest czasem mianem ‘początku końca polskich porównywarek’, to będziemy go rozpatrywali raczej nie w kategoriach zagrożenia, ale jako największe wyzwanie roku 2014 i zarazem ciekawe doświadczenie. Na przeważającej części rynków, na których Google Shopping funkcjonuje już od pewnego czasu, dynamika rozwoju sektora porównywarek cen nie uległa radykalnej zmianie. Wiele wskazuje więc na to, że również w Polsce efektywne funkcjonowanie na rynku obok Google będzie możliwe. Z pewnością przyczyni się do tego umiejętnie prowadzona strategia, kładąca szczególny nacisk na ekspozycję tych atutów,  których Zakupy Google nie oferują użytkownikom i swoim potencjalnym klientom (sklepom).

Relacje, możliwość bezpośredniego kontaktu, zrozumienie potrzeb i indywidualne podejście, a także dynamiczne reagowanie na zmiany oraz dostarczanie klientów o potwierdzonych i jasno sprecyzowanych intencjach zakupowych to tylko niektóre z argumentów, będących w stanie przekonać sklepy do słuszności kontynuowania prezentowania swojej oferty w porównywarkach. Naszym zdaniem nie bez znaczenia okażą się też wartości dodane dla samego użytkownika takie jak wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, czy podnoszące bezpieczeństwo zakupów narzędzia pozwalające na zbieranie konsumenckich opinii (np. Wiarygodne Opinie przygotowane dla partnerów Okazje.info, czy Zaufane Opinie serwisu Ceneo). Z punktu widzenia konsumentów, po stronie porównywarek przemawiać będzie także szeroka oferta, obejmująca produkty w realnie najatrakcyjniejszych cenach, możliwość skorzystania z eksperckich porad oraz działania lojalnościowe (takie jak np. Klub Okazje.info). W kontekście rywalizacji z Zakupami Google, rok 2014 z pewnością przyniesie więc intensyfikację działań we wskazanych powyżej kierunkach.

Sposobem na uniezależnienie się od Google będzie również znacznie większa dywersyfikacja źródeł ruchu poprzez optymalizację i wzmożone wykorzystanie funkcjonujących już rozwiązań, takich jak choćby targetowanie behawioralne, RTB czy działania wizerunkowe nakierowane na zwiększanie ruchu bezpośredniego. Z pewnością dynamicznie rozwijane będą też działania w obszarze social shopping oraz mobile commerce. Postępujący proces wkraczania do polskiego e-handlu rynkowych gigantów (zarówno sieci handlowe jak i producenci), prowadzących wcześniej wyłącznie tradycyjną sprzedaż, wpłynie z kolei na rozbudowę branż odgrywających dotąd rolę drugoplanową. Wśród nich możemy wyróżnić takie szerokie kategorie jak odzież i obuwie, artykuły spożywcze czy turystyka. Oczywiście nie bez znaczenia na sytuację ekonomiczną porównywarek będzie głoszony wszem koniec kryzysu i dość jednogłośnie estymowany na ten rok dwucyfrowy wzrost rozwoju rodzimego rynku e-commerce.

Choć pierwsze za 2014 rok wyniki badania Megapanel PBI/Gemius pojawią się dopiero za jakiś czas, już dziś możemy mieć pewność, że w najbliższych miesiącach rywalizacja o drugie miejsce w rankingu kategorii e-commerce będzie bardzo pasjonująca i tym samym motywująca nas, jako Okazje.info do położenia wszelkich starań, by pozycję drugiego pod względem zasięgu podmiotu e-commerce w Polsce, utrzymać na stałe.

Okazje.info to najszybciej rozwijająca się porównywarka cen i jeden z największych podmiotów e-commerce w Polsce, miesięcznie odwiedzany przez miliony Internautów.

Celem Okazje.info jest zarówno prowadzenie Internautów przez cały proces zakupowy, jak i tworzenie prostych i efektywnych narzędzi wspierających sprzedaż dla kooperantów. Oprócz elastycznych opcji prezentacji produktów, serwis zapewnia także skuteczną promocję poprzez realizację usług specjalnych i bardzo szeroką ofertę powierzchni reklamowej. Dysponuje również bazą subskrybentów newslettera stale zainteresowanych zakupami.