Dyrektor Gemini Park Tarnów: najemców najbardziej przyciąga przemyślana wizja centrum handlowego

Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów

Zbigniew Nowak, dyrektor Gemini Park Tarnów

– Klienci obiektów handlowych, oprócz znanych i popularnych marek odzieżowych, coraz częściej poszukują miejsc spędzania wolnego czasu. Dużą popularnością cieszą się punkty skupiające różne aktywności fizyczne, tj. kluby fitness czy siłownie – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Zbigniew Nowak, dyrektor Centrum Handlowego Gemini Park Tarnów

O dodatkowych funkcjach, które pełnią centra handlowe, i trendach we wprowadzaniu nowych usług  rozmawiamy ze Zbigniewem Nowakiem, dyrektorem Centrum Handlowego Gemini Park Tarnów.

Czym, poza ofertą zakupową, przyciąga Gemini Park Tarnów?

– W Gemini Park Tarnów od ponad dwóch lat obserwujemy stale rosnące powodzenie Centrum Rozwoju Com-Com Zone, znajdującego się przy naszym obiekcie, w którym funkcjonują w pełni wyposażona siłownia oraz dwie sale fitness. Często zdarza się, że galerie handlowe odwiedzają całe rodziny, dlatego uznaniem cieszą się także nowoczesne i bezpieczne place zabaw, w których rodzice mogą zostawić dzieci pod opieką doświadczonych animatorów, a sami w tym czasie mają możliwość zrobienia zakupów czy też skorzystania z siłowni.

Jakie inne funkcje powinno mieć nowoczesne centrum handlowe?

– Galerie poza funkcjami komercyjnymi coraz częściej realizują także zadania społeczne. Dlatego też przestrzeń w centrach handlowych wykorzystywana jest na wsparcie dla inicjatyw lokalnych, np. wystawy prac młodzieży z Domów Kultury czy lokalnych artystów. Wystawy organizowane na terenie Gemini Park Tarnów są m.in. doskonałą okazją dla autorów, którzy mogą zaprezentować swoje prace w przestrzeni publicznej, odwiedzanej w weekendy nawet przez kilkadziesiąt tysięcy osób. Funkcje społeczne w Gemini Park Tarnów od 2010 roku spełnia także SiemachaSpot – pierwsza na świecie placówka opiekuńczo-wychowawcza dla dzieci i młodzieży prowadzona w galerii handlowej, oferująca specjalistyczną pomoc pedagogiczną oraz szeroki wybór bezpłatnych warsztatów artystycznych i edukacyjnych.

Jakie są światowe trendy w tym zakresie, czego jeszcze nie mamy w Polsce i czego możemy się spodziewać w najbliższym czasie poza placami zabaw dla dzieci, kręgielniami, lodowiskiem? 

– Na świecie powstaje coraz więcej galerii handlowych, które skupiają wszystko pod jednym dachem, zaspokajając tym samym wszystkie potrzeby konsumentów – są połączeniem handlu, rozrywki i oferty dla turystów jednocześnie. Niebawem możemy spodziewać się, że polskie centra handlowe także staną się miejscami spędzania wolnego czasu, które tworzyć będą m.in. restauracje niebędące częścią strefy food court, sklepy z pamiątkami, dyskoteki, sale koncertowe oraz bogata oferta handlowa i usługowa w postaci banku, oddziału pocztowego, a nawet urzędu miasta. Tym samym galerie będą spełniać funkcję centrów miast, co już powoli obserwować możemy w dużych aglomeracjach.

Obecnie panuje także trend tworzenia w sąsiedztwie obiektów handlowych dużych kompleksów biurowych, co także wpływa na tenant mix galerii. Pojawia się wówczas zapotrzebowanie na większą ofertą usługową w postaci prywatnej przychodni medycznej, klubów fitness, żłobków dla dzieci, a także restauracji, w których można odbyć spotkanie biznesowe. Istotne jest jednak, aby funkcja usługowa i rozrywkowa była funkcją dodaną, która nie zdominuje oferty handlowej.

Czy stawki czynszu dla najemców dostarczających rozrywkę w centrum handlowym są konkurencyjne w porównaniu do stawek obowiązujących najemców modowych?

– Stawki czynszu dla najemców z branży rozrywkowej często są kilkukrotnie niższe niż dla innych sektorów. Wynika to z faktu, że branża ta nie generuje tak wysokich obrotów, jak np. modowa. Na wysokość czynszu wpływają również lokalizacja i powierzchnia zajmowanego salonu, a także stopa zwrotu. Najemców najbardziej jednak przyciągnąć może przemyślana wizja centrum handlowego, która już w pierwszej fazie powstawania zakłada obecność oferty rozrywkowej i usługowej.

Jak wydłużenie wizyty w centrum handlowym poprzez spędzenie czasu na rozrywce wpływa na chęć odwiedzania i dokonywanie zakupów w centrum handlowym?

– Urozmaicenie oferty obiektu poprzez dodanie komponentu rozrywkowego często wzmacnia pozycję centrum handlowego i zwiększa ilość okazji zakupowych. Klienci odwiedzający klub fitness z pewnością będą potrzebowali bowiem także obuwia czy odzieży sportowej, którą zakupić mogą w odwiedzanej przez siebie galerii. Spędzanie wolnego czasu na rozrywce w centrum handlowym wpływa także korzystnie na budowanie pozytywnego wizerunku obiektu i tym samym może zapewnić lojalność klientów. Istnieje jednak ryzyko, że zbyt duża oferta rozrywkowa w stosunku do możliwości obiektu może negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie i odbiór centrum handlowego poprzez zablokowanie na wiele godzin miejsc parkingowych. Ważne zatem, aby sektor rozrywkowy był uzupełnieniem oferty galerii i nie przeważył części handlowej.

Reklama

Galeria Jurajska