Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International
Marta Machus-Burek, Dyrektor ds. Strategii Handlowych, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International

– Obecnie w budowie znajduje się ponad 690 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego rozbudowy istniejących projektów stanowią blisko 130 tys. mkw. Szacujemy, że w 2014 roku do użytku może zostać oddanych ok. 550–600 tys. mkw. nowej powierzchni w Polsce – powiedziała redakcji Retailnet Marta Machus-Burek, dyrektor, Strategie Handlowe, Dział Doradztwa i Rozwoju Projektów Inwestycyjnych, Colliers International.

– Zakładamy, że rozbudowy istniejących obiektów będą miały coraz większy udział w rynku. Wynika to z tego, że do 2015 roku blisko 50 proc. centrów handlowych będzie miało powyżej 10 lat. Na koniec 2015 roku 122 obiekty będą w wieku powyżej 15 lat, a 123 znajdą się w przedziale wiekowym 11 do 15 lat. To oznacza, że coraz większe znaczenie w utrzymaniu i budowaniu pozycji rynkowej będzie miało aktywne zarządzanie (asset management). W wielu przypadkach będzie ono kluczowe dla przetrwania starszych obiektów w kontekście pojawiania się nowej konkurencji, jak i zmieniających się preferencji konsumentów. Opracowanie odpowiedniej strategii, ocena ryzyka i potencjału, wymiana najemców, rewitalizacja i rozbudowa czy nawet rebranding mogą przedłużyć „życie” centrum handlowego o kolejne 10 lat.

– Przewidujemy, że w 2014 roku dobre centra handlowe będą umacniać swoją pozycję. Pytanie, co stanie się ze słabszymi obiektami? Jeżeli ich właściciele nie znajdą na nie pomysłu, to ich pozycja rynkowa będzie słabła. Coraz większe różnice w jakości obiektów handlowych będą wpływać na pogłębianie się dysproporcji poziomów stawek czynszowych pomiędzy poszczególnymi obiektami, działającymi na tym samym rynku. Centra już działające, które przechodzą rekomercjalizację czy rozbudowę, są na lepszej pozycji niż obiekty nowo powstające – ich właściciele dysponują bowiem historycznymi danymi o obrotach czy liczbie odwiedzających. Ponadto istniejące już jakiś czas na rynku obiekty obecne są w świadomości klientów. Z tych powodów najemcom jest łatwiej ocenić potencjalne korzyści wynikające z otwarcia sklepu w takim obiekcie. Zakładamy, że skala zachęt na najemców (np. okresy wolne od czynszu) pozostanie na takim samym poziomie.

– Polski rynek wciąż jest bardzo atrakcyjny dla sieci międzynarodowych. W 2013 roku zadebiutowało w Polsce blisko 40 nowych zagranicznych marek. Również w tym roku możemy się spodziewać wejścia na rynek kilku nowych marek, które w 2013 roku przeprowadzały jego analizę. Większość z nich rozpocznie jednak swoją ekspansję od Warszawy i największych miast. Szacujemy także, że 2014 rok przyniesie dalszy rozwój polskich marek za granicą. Wśród nich między innymi LPP, CCC, Kazar czy Wojas – dodała Marta Machus-Burek.