SaveCart pomaga ratować porzucane koszyki

Znaczna większość klientów sklepów internetowych porzuca wirtualny koszyk przed sfinalizowaniem transakcji. James Critchley, prezes cloud.IQ wyjaśnia dlaczego sprzedawcy online powinni traktować porzucony koszyk raczej jak biznesową szansę niż straconą okazję.

75% Brytyjczyków przyznaje, że porzuca wirtualny koszyk (OnePoll), jednak zbyt długo żyliśmy w błędnym przekonaniu, że ten wskaźnik świadczy wyłącznie o zmarnowanej szansie na sprzedaż. Jednak gdyby odwrócić perspektywę i zastosować odważny remarketing, okaże się, że porzucony koszyk stanowi wspaniałą sposobność do wzmocnienia sprzedaży i nie jest niczym złym.

Typowy klient, zanim dokona zakupu, przegląda online produkty ok. pięciu sklepów internetowych, porównując wszystko: ceny, opcje dostawy, możliwość zwrotu towaru i dostępność produktu. Twoja strona musi być jedną z tych pięciu. Wyzwanie polega na tym, żeby zaangażować klienta w momencie gdy przegląda ofertę i nie zniechęcać się jeśli od razu nie przełoży się to na konwersję. Poza tym zauważmy, że wielu klientów przegląda witryny sklepów podczas przerwy na lunch, jednak transakcji dokonuje wieczorem w domu lub pod koniec tygodnia. Swoje ciężko zarobione pieniądze wydają dopiero wtedy, gdy mają 100% pewności, że wybrali słusznie.

Sam fakt dodania produktu do koszyka oznacza, że klient wszedł w interakcje z Twoją marką, a nie z inną – czyli już wychodzisz na prowadzenie! Porzucając koszyk, klient zaprasza Cię do dialogu, np. przez automatycznie wygenerowany e-mail, który w 20% przypadków pomoże sfinalizować transakcję. Jest to wyjątkowa okazja dla przedsiębiorców, którzy potrafią nawiązać bezpośrednią relację z klientem tak, jak nie mogą tego zrobić sprzedawcy stacjonarni. Może gdyby sprzedawca wybiegał za klientem z salonu i gonił go po ulicy, miałby podobne szanse przyspieszenia transakcji co jego konkurenci w internecie.

Jak zatem sprzedawcy online mogą budować tę relację? Niektórzy dyskutują o efektywności e-mail marketingu, ja jednak uważam, że maile, które wysyłane są po wizycie w sklepie powinny być traktowane inaczej. Są bardziej skuteczne niż newslettery i sprawią, że Twoja marka na stałe zagości w świadomości klienta. Ta strategia remarketingowa jest szczególnie efektywne w okresie świąt, kiedy większość sklepów przekracza budżety reklamowe. Działaj mądrze i pozostań w kontakcie ze swoimi klientami.

Nie można jednak przeginać w drugą stronę. Zbyt intensywny remarketing e-mailowy stosowany po opuszczeniu koszyka utrwali wizerunek marki, jednak spowoduje, że klient kliknie przycisk „wypisz się”. Zanim rozpoczniesz agresywną kampanię zadbaj więc o to, żeby dowiedzieć się, jak odbywa się porzucanie Twojego koszyka.

Według badań Econsultancy, tylko 29% firm stosuje obecnie analizę porzuceń koszyka, mimo że to właśnie ta wiedza przekłada się na wyższą sprzedaż. Narzędzia analityczne mogą dać Ci dokładny wgląd w to, ile kosztuje Cię porzucanie koszyka i jaką część tych obrotów miesięcznie mógłbyś odzyskać. Możesz również zyskać wiedzę o tym, kiedy zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient porzuci koszyk, a kiedy kupi. Jest to wiedza niezbędna do opracowania skutecznej strategii, która zapewni najlepszy zwrot inwestycji.

Wysłany mail o treści „jak mogę Ci pomóc?” w momencie gdy klienci aktywnie poszukują produktów, porównują ceny, opcje i stawki robi dużą różnicę i może przyspieszyć sprzedaż. Ostatnio odkryliśmy, że naszym klientom porzucenie koszyka zdarza się o 25% częściej podczas tygodnia pracy niż w weekend (dane cloud.IQ za trzeci kwartał 2013). Narzędzia dokonujące analiz w czasie rzeczywistym również pomagają zautomatyzować proces mailingowy i skłonić ciekawych, lecz ostrożnych poszukiwaczy do zostania klientami.

Proces ten pomoże Ci zbudować zaufanie i wiarygodność wśród klientów. Pomoże im podjąć decyzję zakupową oraz skłoni do przepchnięcia wirtualnego wózka przez linię kasy.

Na koniec warto zauważyć, że jest dziesięć razy bardziej prawdopodobne, iż ruch, który wygenerowały porzucone koszyki spowoduje konwersję niż to, że zrobi to ruch każdego innego rodzaju. Klienci już przeskoczyli od przeglądania strony do wytypowania produktu, którego kupnem są zainteresowani. Więc nie panikuj, musisz po prostu upewnić się, że stosujesz odpowiednia strategię, która pozwoli Ci wykorzystać ten ogromny potencjał.

Cloud.IQ dostarcza oparte na chmurze zintegrowane aplikacje marketingowe, które pomagają sprzedawcom nawiązywać relacje z klientami i zoptymalizować cyfrowe kampanie marketingowe.