Nataliya Mykolaychuk, Director Retail Agency and Consultancy, DTZ Ukraina

Z roku na rok polscy najemcy coraz chętniej otwierają sklepy na Ukrainie. W 2014 roku ekspansję na tym rynku planuje m.in. marka Sinsay, należąca do spółki LPP. Perspektywy rozwoju polskich marek na Ukrainie i szerzej w całym regionie CEE będą tematem panelu otwierającego SCF 2014. Gospodarzem panelu będzie DTZ, partner strategiczny Forum.

– Potencjał rynku ukraińskiego jest duży nawet w obliczu oznak kryzysu ekonomicznego i relatywnie niższego dochodu na osobę. Obecnie deweloperzy zainteresowani są miastami powyżej 750 tys. mieszkańców. To potwierdza, że rynek powierzchni handlowych jest najbardziej odporny na zawirowania ekonomiczno-polityczne – powiedziała portalowi Retailnet Nataliya Mykolaychuk, Director Retail Agency and Consultancy, DTZ Ukraina.

– Największa aktywność inwestorów i deweloperów widoczna jest w głównych miastach: Kijowie, Dniepropietrowsku, Odessie, Charkowie, Doniecku i Lwowie. Z początkiem 2014 roku w sześciu miastach o populacji łącznej 8 mln mieszkańców jest 3,1 mln mkw. powierzchni handlowej. Z tej liczby około 1,3 mln znajduje się w Kijowie, co daje 466 mkw. na 1000 mieszkańców. Odessa ma saturację na poziomie 411 mkw. na 1000 mieszkańców. Najniższy poziom nasycenia centrami handlowymi jest w Charkowie – 282 mkw. na 1000 mieszkańców. Natomiast największy wzrost powierzchni handlowej w roku 2013 był odnotowany w Kijowie na poziomie 13 proc. w stosunku do 2012 roku i o 51 proc. od roku 2008. Obecnie około 900 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej jest w fazie budowy i planowania.

– Jeśli planowane obiekty zostaną zrealizowane do 2017 roku, to rynek powierzchni handlowych wzrośnie o kolejne 40 proc., co spowoduje wzmocnienie konkurencji i walkę o najemców. W rezultacie wzrastającej aktywności w sektorze rynek ukraiński będzie oferował duże możliwości rozwoju dla sieci handlowych. Natomiast czynsze mogą być poddane presji zniżkowej z uwagi na ilość nowej powierzchni. W tym czasie obiekty pierwszej generacji w słabszych lokalizacjach przejdą falę rekomercjalizacji i będą musiały ponownie odnaleźć swoją niszę na rynku. Obecnie na Ukrainie około 55 proc. to międzynarodowe sieci handlowe, działające przede wszystkim na zasadach franczyzy. Sklepy 100 mkw. w dobrych lokalizacjach osiągają obroty pomiędzy 300–450 USD/mkw./miesiąc.

Firma DTZ jest partnerem strategicznym Shopping Center Forum Winter Edition 2014. Podczas Forum odbędzie się panel dyskusyjny dotyczący „Perspektywy rozwoju handlu w Europie Centralnej i Wschodniej: nowe koncepty, nowe idee”. W panelu wezmą udział przedstawiciel DTZ: Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE DTZ Polska, Stanislava Trubačová, Associate Director, Head of Retail Agency DTZ Czechy, Nataliya Mykolaychuk, Director Retail Agency and Consultancy DTZ Ukraina, Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Rumunia, Balázs Czifra, Country Head DTZ Węgry oraz Adrian Powell, Head of EMEA Retail DTZ UK.