SCF 2014: dlaczego najemcy otwierają sklepy w Rumunii?

Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Rumunia

Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Rumunia

Potencjał rynku rumuńskiego dostrzegają polskie sieci handlowe – jak CCC, Reserved i Croop. W 2013 roku do tego grona dołączyła sieć obuwnicza Kazar, która otworzyła pierwszy sklep w centrum handlowym w Bukareszcie. Z możliwościami ekspansji w regionie CEE najemcy będą mogli zapoznać się podczas panelu otwierającego SCF 2014. Gospodarzem panelu będzie DTZ, partner strategiczny Forum.

– Rumunia z 20-mln populacjąą jest drugim po Polsce krajem w Europie Centralno-Wschodniej z bezrobociem na poziomie 5,65 proc., co jest oznaką stabilnego rynku. W 2013 roku zostało otwartych 5 nowych centrów handlowych w Rumunii: Promenada w Bukareszcie oraz obiekty w mniejszych miastach – Timisoara, Brasov, Targu Jiu i Satu Mare – powiedział portalowi Retailnet Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Rumunia.

– Największe zainteresowanie najemców obserwujemy w Bukareszcie oraz w największych miastach o stabilnym poziomie obrotów i czynszu. Podaż powierzchni handlowej w Bukareszcie jest na poziomie 307 mkw. na 1000 mieszkańców i jest niższa niż w innych miastach europejskich, jak: Warszawa – 449 mkw., Praga – 691 mkw. czy Budapeszt – 375 mkw.

– W mieście Brasov ze względu na brak centrów handlowych są możliwości rozwoju nowoczesnej powierzchni handlowej. Obecnie inwestycje w mieście planuje m.in.: Echo Investment, Carrefour, Cora, Auchan. Ponadto duży potencjał do rozwoju ma 300-tysięczna Timisoara, która odnotowuje zwiększony ruch turystyczny. Działa tam tylko jeden obiekt handlowy.

– Na rynku rumuńskim dynamiczną ekspansje prowadzą międzynarodowe sieci handlowe. W 2013 roku odnotowaliśmy nowe otwarcia m.in. H&M – 9 nowych sklepów, Inditex – 10 nowych sklepów, Mega Image – 104 nowe sklepy, Carrefour – 39 nowych małych sklepów i jeden hipermarket, Dedeman – 6 nowych sklepów, Cora – 2 nowe hipermarkety oraz jedna restauracja Subway. Na rynku pojawiły się również nowe marki: Aurora Luxury Group, La Martina z luksusowymi ubraniami sportowymi, Jumbo dystrybutor i operator sklepów z zabawkami dla dzieci – dodał Razvan Sin.

Firma DTZ jest partnerem strategicznym Shopping Center Forum Winter Edition 2014. Podczas Forum odbędzie się panel dyskusyjny dotyczący „Perspektywy rozwoju handlu w Europie Centralnej i Wschodniej: nowe koncepty, nowe idee”. W panelu wezmą udział przedstawiciel DTZ: Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE DTZ Polska, Stanislava Trubačová, Associate Director, Head of Retail Agency DTZ Czechy, Nataliya Mykolaychuk, Director Retail Agency and Consultancy DTZ Ukraina, Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Rumunia, Balázs Czifra, Country Head DTZ Węgry oraz Adrian Powell, Head of EMEA Retail DTZ UK.

Reklama

Galeria Jurajska