Rośnie znaczenie rynku zautomatyzowanej reklamy osobistej. Jego wartość na całym świecie przekroczyła już 12 mld dolarów, a według szacunków do końca 2017 roku wzrośnie blisko trzykrotnie. Kampanie promocyjne przygotowane pod konkretnego klienta, oparte na analizie jego zachowań cieszą się dużą popularnością zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Również w Polsce rynek staje się coraz bardziej dojrzały.

Reklama osobista, czyli inaczej inteligentna reklama, dopasowywana jest indywidualnie do każdego użytkownika internetu, oparta jest na szczegółowej analizie jego upodobań i preferencji. Pomaga jej fakt, że coraz więcej klientów odwiedzających sklepy internetowe ma już jasno sprecyzowane oczekiwania i plany zakupowe. Jak pokazują badania ResearchNow zrealizowane na zlecenie Sociomantic Labs, czterech na dziesięciu badanych wie, jaki produkt zamierza kupić i gdzie go znajdzie.

„Analizujemy koszyki klientów, dzięki czemu możemy zaproponować im powiązane produkty lub bestsellery, najlepiej sprzedające się produkty w danej kategorii.” – mówi Maciej Wyszyński, dyrektor zarządzający na Europę Centralną i Wschodnią Sociomantic Labs. „Jeśli wiemy, że ktoś szuka butów w rozmiarze 37, to możemy mu zaproponować najlepiej sprzedające się buty w kategorii, której szukał, w tym właśnie rozmiarze, co pokazuje, że to jest bardzo głęboko spersonalizowana reklama.”

Taka reklama może przyciągnąć kilkukrotnie więcej odbiorców niż tradycyjna kampania skierowana do ogółu, czego efektem jest nawet dwa razy większa sprzedaż.

„Dzięki zaawansowanym technologiom wiemy, jak często i co dany użytkownik kupuje, więc jeżeli wychodzi następny tom jego ulubionej książki, to możemy go o tym poinformować.” – mówi Wyszyński. „Jeżeli wiemy, że jakaś osoba często w celach biznesowych lata do Pragi, to możemy jej zaoferować reklamę dotyczącą danego połączenia.”

Inteligentna reklama sprawdza się dzisiaj przede wszystkim w handlu elektronicznym. Zwłaszcza w branżach odzieżowej, obuwniczej czy turystycznej. Coraz częściej z tego typu rozwiązań korzysta też sektor finansowy. Znając oczekiwania klienta, łatwiej jest do niego dotrzeć z określonym typem produktu, np. rachunkiem bankowym czy kredytem.

„To samo dotyczy branży telekomunikacyjnej.” – mówi Maciej Wyszyński. „Wiedząc, że umowa danego klienta się kończy, możemy zainteresować go nową ofertą, może bardziej korzystną, i tym samym skłonić go do przedłużenia umowy.”

Eksperci przekonują, że reklama inteligentna jest bardziej skuteczna niż reklama powszechna dzięki temu, że pokazuje tylko te produkty, którymi internauta jest zainteresowany, a nie irytuje go reklamowaniem zbędnych przedmiotów i usług. Badanie ResearchNow dla Sociomantic Labs pokazało, że „tak” tej formie reklamy powiedziało siedmiu na dziesięciu ankietowanych.