Ronan Martin, wiceprezes Carrefour Polska

Rola operatora spożywczego w polskich centrach handlowych, według opinii analityków, nadal jest bardzo istotna. Bez względu na to, czy mamy do czynienia z obiektem drugiej czy trzeciej generacji, najemca ten ma istotny wpływ na budowanie wizerunku oraz pozycjonowanie całego obiektu. O roli operatora spożywczego w centrum handlowym mówi w rozmowie z portalem Retailnet Ronan Martin, wiceprezes Carrrefour Polska.

– Na polskim rynku centra handlowe bez operatora spożywczego prawie nie istnieją, co pokazuje, jak ważną rolę pełni ten najemca w całościowym funkcjonowaniu danego obiektu. Ewoluowaniu podlegać może jedynie powierzchnia zajmowana przez hipermarket. Kluczem do sukcesu jest dopasowanie zarówno wielkości sklepu, jak i jego oferty do lokalnych zapotrzebowań – komentuje Ronan Martin, wiceprezes Carrefour.

W centrach handlowych Carrefour hipermarket stanowi zazwyczaj ok. 30–40 proc. powierzchni całego obiektu.  Każdorazowo posiada on stargetowaną ofertę handlową, dopasowaną do lokalnych oczekiwań i potrzeb klientów, dzięki czemu, jak podkreśla zarząd Carrefour Polska, buduje spójny wizerunek całego centrum i  w naturalny sposób wpisuje się w otaczające go środowisko konsumenckie.

– Niejednokrotnie operator spożywczy jest jednym z głównych powodów odwiedzania centrum handlowego przez klientów. Współczesne podejście do tego formatu zakłada jednocześnie jego nieustanną ewolucję, tak  w zakresie zajmowanej powierzchni, jak i oferowanego asortymentu. W zależności od kategorii obiektu funkcjonuje on pod postacią hipermarketu lub supermarketu, ze znaczną przewagą tego pierwszego.

Przyszłością handlu detalicznego jest jego mulitiformatowość oraz rozwijanie oferty produktowej, dopasowanej do rynku, na którym funkcjonuje. Dla Carrefour, jak podkreśla zarząd, każdy rynek ma swój specyficzny, regionalny charakter. Sukces prowadzenia działalności handlowej zależy więc od trafnej analizy potrzeb rynkowych, zrozumienia różnic kulturowych oraz umiejętnego wsłuchania się w potrzeby klientów.

Przypomnijmy: zarząd Carrefour Polska podjął decyzję o modernizacji swoich  hipermarketów zlokalizowanych zarówno w centrach handlowych należących do spółki, jak również w galeriach zarządzanych przez innych operatorów.

Hipermarkety  modernizowane są według nowatorskiej koncepcji organizacji sklepów wielkopowierzchniowych. Przestrzeń handlowa została w nich zaprojektowana zgodnie  z tzw. „koncepcją światów produktów”, dzięki której klienci w szybki i łatwy sposób mogą odnaleźć poszukiwane produkty. Organizacja działów i poszerzona oferta handlowa połączona z czytelną komunikacją cen  – to główne elementy wprowadzanych zmian.

Dodatkowo Carrefour wprowadził w niektórych swoich hipermarketach minibary sushi, oferujące dania kuchni japońskiej, dostępne na miejscu oraz na wynos. Równocześnie Carrefour uruchomił na terenie niektórych swoich sklepów specjalne wędzarnie, w których wyrabiane są z zastosowaniem tradycyjnych metod produkcji różnego rodzaju mięsa oraz wędliny.

Do tej pory tego typu remodelingi zostały wprowadzone w takich lokalizacjach, jak: CH Arkadia (Warszawa), CH Targówek (Warszawa), CH Reduta (Warszawa), Galeria Mokotów (Warszawa) oraz CH Zakopianka (Kraków).