Reklama outdoor Jet Line

Dzięki badaniom Millward Brown dla Jet Line wiadomo, że reklamy centrów handlowych i sieci sklepów na wielkoformatowych billboardach są najczęściej zapamiętywane przez odbiorców.

Według firmy Jet Line zwykle najskuteczniejsze są pomysły najprostsze, ale często bywa, że trudno na nie wpaść. Uniwersalnych porad nie ma, warto jednak pamiętać o podstawowym celu plakatu reklamowego: skutecznym przekazaniu informacji. Zdecydowanie dobrze jest także zaprosić do współpracy doświadczonych partnerów, w tym agencję kreatywną, aby przedyskutować pomysły i wybrać najlepszy. Warto być w bezpośrednim kontakcie z firmą outdoorową, która swoje nośniki zna najlepiej – zatem najlepiej wie, jak skutecznie i atrakcyjnie je zastosować. Satysfakcja ze skutecznej, udanej i atrakcyjnej kampanii jest wówczas udziałem wszystkich stron.

Skuteczna reklama outdoorowa wymaga dobrego projektu graficznego, jasno wyrażającego komunikat i przyciągającego wzrok. Każdy format i każdy kanał komunikacji rządzą się innymi i sobie właściwymi prawami – inaczej zatem odbiera się treść na plakacie na przystanku, a inaczej w gazecie czy na ekranie komputera. Mając do wyboru wiele różnych form kontaktu odbiorcy z reklamą, warto zaprojektować grafikę z myślą o specyfice wybranego nośnika. Zdarza się, że jedna i ta sama kreacja pojawia się w prasie, w internecie i na outdoorze. Tymczasem inaczej wygląda kontakt z reklamą wtedy, kiedy mamy więcej czasu i możemy przeczytać więcej informacji, zapamiętać numer telefonu czy adres strony internetowej, inaczej zaś – gdy czas kontaktu z komunikatem jest ograniczony.

Te zasady sprawdzają się w każdych warunkach i są podstawą dobrego layoutu:

  1. Projekt plakatu powinien być zgodny z wizerunkiem marki i zasadami dobrego składu.
  2. Reklama musi być czytelna. Plakat powinien przekazać informacje w prosty i zrozumiały sposób. Jednocześnie im mniej wyrazów, im mniej treści, tym łatwiej odbiorcy zapamiętają przekaz. Prosty, minimalistyczny layout to zawsze dobry pomysł.
  3. Plakat powinien być skonstruowany zgodnie z regułami percepcji. Warto pogrupować informacje według stopnia ich ważności i umieścić je w odpowiednich punktach layoutu oraz kolejności odpowiadającej celowi reklamy. Dobrze jest, gdy plakat zawiera dominantę w postaci jednego głównego elementu, jeśli są dwa – nie powinny ze sobą konkurować.
  4. Projekt powinien być dopasowany do celu, adresatów, formatu i miejsca ekspozycji. Plakat projektowany dla outdooru powinien być widoczny z dużej odległości i czytelny dla widzów będących w ruchu.
  5. Kolorystyka – zdecydowana, wyrazista, kontrastująca lub właśnie dopasowana, wpisana w otoczenie nośnika (dlatego warto je poznać przed projektowaniem). Bardzo dobrze sprawdzają się barwy podstawowe.
  6. Reklama powinna być łatwo zapamiętywana. Będzie taka, gdy wzbudzi ciekawość, zaprosi do interakcji, zadziała na emocje. W tym celu warto zastosować symbolikę, skojarzenia, grę słów.
  7. Zastosowana czcionka musi być wyraźna i dopasowana do treści, a zdjęcia – wysokiej jakości, dobrze skadrowane i oświetlone. Warto pamiętać, że z daleka lepiej rozpoznawalne są minuskuły (małe litery).

Według Jet Line dobry projekt trzeba poprawnie wyprodukować. Wybrać materiał w zależności od miejsca i czasu trwania ekspozycji, dopilnować procesu produkcji (zwłaszcza gdy kampania trwa dłużej i wiadomo, że plakaty będą drukowane w transzach), zadbać o formę druku i materiały wykończeniowe. Czasem warto pomyśleć o elementach przestrzennych, wychodzących poza obrys planszy, które wzmacniają przekaz i podkreślają – albo wprost przekazują – zasadniczą ideę. Ale uwaga: jak wszystko na plakacie, również ten element ma sens wtedy, kiedy jest fragmentem spójnej treściowo całości i przede wszystkim – jest dobrze zaprojektowany, poprawnie wyprodukowany i bezpiecznie zamontowany.