Balázs Czifra, Country Head DTZ Węgry

Pomimo przełożenia wielu inwestycji handlowych na Węgrzech na kolejne lata polscy najemcy coraz częściej lokalizują swoje sklepy na tym rynku. Przykładem może być sieć CCC, która w 2013 roku uruchomiła aż 39 sklepów na Węgrzech. Najemcy podczas lutowej edycji Shopping Center Forum 2014 dowiedzą się ,w jakich krajach CEE są możliwości rozwoju, jakie są warunki wejścia, jakie czynsze oferują zagraniczne centra handlowe. Na te pytania odpowiedzą dyrektorzy ds. najmu firmy DTZ z Czech, Węgier, Rumunii, Ukrainy. Firma doradcza DTZ jest partnerem strategicznym Forum.

– Na Węgrzech nowoczesna powierzchnia handlowa wynosi 2,1 mln mkw. W 2013 roku na rynek dostarczono 25 tys. mkw. Pozytywnym sygnałem dla węgierskiego rynku jest otwarcie luksusowego domu towarowego w Budapeszcie, na powierzchni 5 tys. mkw., w którym powstały 43 sklepy z luksusowymi markami – m.in.: Giorgio Armani, Bottega Veneta, Saint Laurent, Lanvin, Valentino i Oscar de la Renta. Aż 75 proc. rynku najemców to międzynarodowe sieci – powiedział portalowi Retailnet Balázs Czifra, Country Head DTZ Węgry.

– W 2013 roku w Arkad Budapest ruszyły sklepy GAP, Van Graaf, Nike i Mustang. Marka Michael Kors and SportsDirect otworzyły swoje sklepy w Arena Plaza. Polska marka Mohito uruchomiła sklep w MOM Park. Obiekt WestEnd również zyskał nowych najemców – są to m.in. Zara, H&M, Deichamnn. Natomiast marka CCC w ciągu 2013 roku zwiększyła sieć do 50 sklepów na Węgrzech, agresywnie realizując strategię ekspansji.

– W najbliższych 3 latach podaż nowoczesnej powierzchni handlowej będzie na poziomie 150 tys. mkw. Czynsze się stabilizują i kształtują w przedziale pomiędzy 60–80 euro/mkw./miesiąc na głównych ulicach handlowych. Najlepsze centra handlowe oferują 50–70 euro/mkw./miesiąc. W mniejszych miastach czynsze są na poziomie 15–25 euro/mkw./miesiąc.

– Obecne czynsze rynkowe są bardzo interesujące dla najemców planujących ekspansję. Mogą oczekiwać elastycznych warunków najmu. Sieci handlowe w mniej atrakcyjnych lokalizacjach mogą przenieść swoje sklepy do dobrych centrów handlowych z relatywnie niższymi stawkami najmu – dodał Balázs Czifra.

Firma DTZ jest partnerem strategicznym Shopping Center Forum Winter Edition 2014. Podczas Forum odbędzie się panel dyskusyjny dotyczący „Perspektywy rozwoju handlu w Europie Centralnej i Wschodniej: nowe koncepty, nowe idee”. W panelu wezmą udział przedstawiciel DTZ: Renata Kusznierska, Senior Director, Head of Retail – CEE DTZ Polska, Stanislava Trubačová, Associate Director, Head of Retail Agency DTZ Czechy, Nataliya Mykolaychuk, Director Retail Agency and Consultancy DTZ Ukraina, Razvan Sin, Head of Retail Department DTZ Rumunia, Balázs Czifra, Country Head DTZ Węgry oraz Adrian Powell, Head of EMEA Retail DTZ UK.