Poziom estetyczny polskich sklepów internetowych stale się podnosi. Wyraźnie widać postępujący proces profesjonalizacji tej sfery. Specjalnie dla Evigo.pl Michał Korepta* z agencji interaktywnej KM7 analizuje najważniejsze założenia skutecznego projektowania witryn sklepów online.

W branży web designerskiej często słyszy się, że witryna sklepu online powinna być „ładna”. Co to jednak oznacza? Nie ma jednoznacznej definicji „ładności” sklepu, jest to pojęcie względne. „Ładny” sklep jest bez wątpienia ważnym filarem sukcesu, chociaż go nie gwarantuje. O czym zatem należy pamiętać przy projektowaniu witryny sklepu online?

1. Dobre wrażenie można zrobić tylko raz

Estetyka sklepu internetowego ma jednak bardzo duże znaczenie w generowaniu obrotów, zwłaszcza w stosunku do klientów którzy pojawiają się w sklepie po raz pierwszy. Jeśli klient zaakceptuje design sklepu, który już na wejściu wzbudza zaufanie, prawdopodobnie zaowocuje to zainteresowaniem ofertą sklepu, a w konsekwencji – możliwą konwersją. Pamiętajmy, że pierwsze wrażenie na kliencie można zrobić tylko raz. Należy mieć też na uwadze fakt, ze sklep internetowy przejmuje funkcję wizerunkową firmy, wpływa na to jak później jesteśmy odbierani – jako organizacja czytelna i poukładana czy też chaotyczna i niechlujna.

Jak podejść do projektu strony głównej? Sugeruję (jeśli jest taka możliwość) przeprowadzić badanie konsumenckie grupy docelowej, np. badanie fokusowe, podczas którego można poddać ocenie pewne działania konkurencji oraz wizje i pomysły rozwiązań graficznych. Przy okazji można też dowiedzieć się, co jest ważne dla naszych klientów i postarać się dostarczyć im produkt, który spełni ich oczekiwania.

Na stronie głównej warto zaakcentować najciekawszy produkt (lub produkty) z oferty sklepu oraz komunikat, którym nasza oferta wyróżnia się od konkurencji, np. informacja o darmowej wysyłce, lub o wydłużonym czasie na zwrot produktu. Ważne jest umieszczenie wyszukiwarki prostej na frazy oraz zaawansowanej z filtrami, służącymi do selekcji oferty. Lewy górny róg witryny to tradycyjne miejsce na logo. Przy budowie nowej witryny warto przemyśleć kwestie zmiany dotychczasowego logotypu lub przynajmniej jego odświeżenia, gdyż może „gryźć” się z nowoczesnym designem.

Samo menu najefektywniej jest stworzyć w formie rozwijanych kategorii produktowych i umieścić na górze sklepu, dobrze jeśli nazwy działów menu będą napisane w HTML, w czcionce bezszeryfowej. W stopce warto umieścić link do regulaminu, logowania, rejestracji oraz kontakt ze sklepem.

2. Mniej znaczy więcej

Strona główna nie powinna być przewijana, dobrze zawrzeć ją w 620px wysokości i nie powinna ważyć więcej niż 200 KB. Warto sprawdzić jak strona wygląda w różnych rozdzielczościach ekranu, na najpopularniejszych przeglądarkach i urządzeniach mobilnych. Sugeruję unikać elementów graficznych, które nie wnoszą kompletnie nic do naszej oferty ani wizerunku. Sprawdza się tu zasada „mniej znaczy więcej”: im mniej treści trafi do odbiorcy, tym więcej konkretów odbiorca zapamięta. Na stronie głównej wcale nie musi być animacji, ścieżek audio i dziesiątek linków – umieśćmy tam tylko te elementy, które są niezbędne i wnoszą coś istotnego do komunikacji z klientem.

3. Kolorystyka i estetyka

Charakter i asortyment danego sklepu często wymusza pewne rozwiązania kolorystyczne. Generalnie nie należy przesadzać z ilością kolorów, które powinny kontrastować i harmonizować. Większość sklepów internetowych funkcjonuje na białym tle. Można przyjąć zasadę, że jasne, pastelowe i subtelne kolory zwiększają zaufanie do sklepu i nie męczą odbiorcy. Ważne też, aby przyciski typu „zamawiam”, „zatwierdzam” czy „do koszyka” były łatwo zauważalne, czytelne i odpowiednio duże (ergonomia dla urządzeń mobilnych).

Stosując szablony możemy upodobnić się do innych sklepów i ograniczyć pole manewru dostosowując się do gotowych rozwiązań. Jeśli stać nas na zamówienie indywidualnego projektu to najlepiej wybrać taki wariant – znacznie wzrosną szanse na sprawne wykonanie takiego projektu, zyska też jego estetyka.

4. Profesjonalne zdjęcia

Profesjonalne zdjęcia umieszczone w witrynie będą świetnie współgrały z nowoczesnym designem oraz spotęgują efekt wzrostu zaufania do sklepu. Pamiętajmy, że jedynym zmysłem jakim odbieramy produkt w sklepie internetowym jest zmysł wzroku. W sklepie online produktu nie dotkniemy, nie powąchamy, nie zbadamy jego struktury, podatności na zgniatanie itp. jak w tradycyjnym sklepie. Z tego powodu powinniśmy zadbać o wyjątkową staranność prezentacji zdjęć, najlepiej jeśli produkt pokażemy na białym tle w ustalonych pozycjach, z kilku perspektyw czy na modelu. Widok miniaturek produktów asortymentu jest bezlitosny, tutaj wychodzą wszelkie braki konsekwencji, dokładności i spójności prezentowanych produktów. Warto rozważyć publikowanie znaku wodnego na zdjęciu, aby uchronić się przed ich kopiowaniem. Jeśli uzupełnimy zdjęcia filmami produktowymi lub wizualizacjami 3D, bez wątpienia wpłynie to na skalę obrotów.

*Michał Korepta jest założycielem agencji interaktywnej KM7.pl. Firma zajmuje się wykonaniem projektów audiowizualnych, takich jak sklepy internetowe, witryny WWW czy prezentacje multimedialne, stawiając na nowatorskie i bezkompromisowe rozwiązania. Agencja oferuje możliwość przeprowadzenia badań marketingowych, dzięki którym można lepiej zrozumieć potrzeby klienta. Na długiej liście klientów firmy znajdują się m.in. sklepy online baldowski.pl, janpol.pl, moraj.pl i marko-baby.pl