mOkazje zwiększają skuteczność kampanii sprzedażowych

mbank

mbank

Czas tradycyjnych programów lojalnościowych czy programów rabatowych oferowanych do kart płatniczych mija. mBank przygotował specjalny produkt, który zachęca klientów do zakupów w nowatorski sposób – platformę marketingu transakcyjnego mOkazje. Szczegóły tego programu przedstawione zostaną podczas Shopping Center Forum przez mBank, partnera merytorycznego SCF 2014.

Według specjalistów mBank wiele firm inwestuje w lokalizacje w centrum handlowym, licząc na szybki rozwój biznesu dzięki wykorzystaniu generowanego tam ruchu. Jednak często zdarza się, że potrzeba wielu miesięcy, by biznes zaczął przynosić oczekiwane obroty. Niektórzy do tego czasu poddają się. Często dzieje się tak dlatego, że klienci nadal trwają przy swoich dotychczasowych nawykach zakupowych i nie wiedzą o możliwości zrobienia zakupów w nowym, często nawet lepiej zlokalizowanym miejscu.

Wyzwaniem dla inwestorów staję się więc zakomunikowanie faktu pojawienia się w nowej lokalizacji wśród potencjalnych klientów funkcjonujących w pobliżu placówki. Łamanie ludzkich nawyków bywa trudne i kosztowne. Chcąc skutecznie zareklamować nową lokalizację, do tej pory marketerzy musieli korzystać z relatywnie drogich metod, które nie dawały zbyt wiele możliwości targetowania, a na koniec całe ryzyko operacji pozostawało po stronie reklamodawcy, który jeszcze przed rozpoczęciem akcji komunikacyjnej musiał ponieść jej koszty. Dziś podejście to ulega zmianie.

Zniżki udzielane na podstawie płatności bezgotówkowych, oferowane m.in. w programie mOkazje, wychodzą na zdecydowane prowadzenie wśród najskuteczniejszych narzędzi zwiększania ruchu sprzedaży w sklepach, zarówno tradycyjnych, jak i działających online.

Platforma mOkazje została wprowadzona do oferty mBanku w kwietniu 2013 roku, jako zapowiedź i kluczowy element projektu Nowy mBank (polegającego na generalnej przebudowanie systemu transakcyjnego banku). Obecnie z programu korzysta już ponad 450 tys. użytkowników banku. Oferty dostępne są w dwóch kanałach: w serwisie transakcyjnym banku (66 proc. użytkowników korzystających z tej opcji to kobiety) oraz za pośrednictwem specjalnej strony programu na Facebook’u (tu 55 proc. użytkowników stanowią mężczyźni). Dzięki temu klienci mogą z nich korzystać w najbardziej wygodny dla siebie sposób.

Popularność mOkazji to sygnał, że czas tradycyjnych programów lojalnościowych czy programów rabatowych oferowanych do kart płatniczych mija. Wydawane w ramach nich „plastiki” ma dziś blisko połowa Polaków (dane za ARC Rynek i Opinia, wrzesień 2012 r.), ale jak wynika z badań Ernst&Young, zbieranie punktów i wymiana ich na nagrody czy rabat, nie jest już dla klientów atrakcyjną nagrodą. W zamian za lojalność najchętniej oczekiwaliby wymiernych korzyści finansowych w postaci moneyback. Ale ta popularna w ostatnich kilku latach forma nagradzania klientów przez banki została w ostatnim czasie znacznie przez nie ograniczona, głównie z powodu zmian w stawek interchange, z których w wielu przypadkach pochodziła znaczna część środków potrzebnych na takie działania.

Celem programu mOkazje jest jak najlepsze dopasowanie ofert do potrzeb zakupowych i stylu życia klientów. Aby go zrealizować mBank dobiera odbiorców poszczególnych ofert analizując ich preferencje zakupowe. Oznacza to, że propozycje partnerów trafiają do klientów, którzy już wcześniej korzystali z danego produktu czy usługi lub z dużym prawdopodobieństwem sięgną po nie w najbliższym czasie, bo na to wskazuje np. ich styl życia.

Na podstawie zachowań klientów banki mogą zatem identyfikować szereg ciekawych korelacji i schematów zakupowych, których znajomość pozwala zwiększać skuteczność kampanii sprzedażowych. Dla przykładu wiedząc, że 75 proc. klientów, którzy dokonali zakupu odzieży wcześniej było w restauracji lub kawiarni można łączyć oferty z tych dwóch kategoriach i zwiększać wyniki promocji. To tylko jeden z przykładów podejścia do targetowania i budowy kampanii. Możliwości analityczne, którymi dysponuje mBank pozwala realizować najbardziej złożone scenariusze działań marketingowych, niemożliwe do przeprowadzenia w innych kanałach.

Tagi:

Reklama

Galeria Jurajska