SCF 2014: rola social media w retailu

Zakupy online

Jak budować skutecznie strategię marki odzieżowej w obszarze Social Media? Jak centrum handlowe może zaistnieć w świadomości konsumenta poprzez media społecznościowe? – to część zagadnień z badania, które zostanie zaprezentowane na Shopping Center Forum 2014 Winter Edition.

Badanie pod tytułem: „Wpływ Social Media na footfall oraz na sprzedaż w kanale tradycyjnym i internetowym. Psychologiczny profil użytkownika Social Media i jego ścieżka zakupowa” zostanie zaprezentowane dzisiaj o godzinie 13.00. Prezentację oraz panel dyskusyjny poprowadzą Natalia Jaszczyk, prezes zarządu Sana Consulting, i Agata Cołoszyńska, dyrektor operacyjna w firmie Sana Consulting.

Od stycznia do października 2013 roku na zlecenie Evigo, organizatora Shopping Center Forum 2014, firma badawcza Sana Consulting, specjalizująca się w psychologii zachowań konsumenckich, przeprowadziła analizę „big data” mediów społecznościowych z pogłębionymi wywiadami indywidualnymi IDI.

Badanie dotyczyło fanpage’ów marek: Inditex (Zara, Pull&Bear, Massiomo Dutti, Bershka Stradivarius, Oysho, Zara Home), LPP (Reserved, Mohito, House, Cropp, Home&You), H&M (H&M, COS). Badanie skoncentrowano na polskich użytkownikach serwisu Facebook – około 300 tys. profili. Przeanalizowano około 6,5 tys. postów, 40 tys. komentarzy i ponad milion polubień.

– Kluczową tendencją, zauważalną po etapie analizy „big data”, jest koniec etapu „masowej sprzedaży”. Konsumenci analizowanych marek są wrażliwi na personalizację zarówno w tradycyjnym, jak i e-środowisku sprzedażowym. Pierwszy etap badania dał nam szeroki przegląd społeczności fanów marek. Badaliśmy interakcje fanów z interesującymi nas brandami. Jednak najciekawszy okazał się kontekst – zadaliśmy sobie pytanie: co jeszcze „lubią” fani brandu, tj. z jakimi innymi fanpage’ami wchodzą w interakcje w e-środowisku. Dzięki temu mogliśmy wnioskować o preferencjach, motywacjach czy postawach „typowego” fana marki – powiedział Rafał Paluch, dyrektor IT z firmy Sana Consulting.

– Osią life style użytkownika Facebooka, fana marki COS, są przede wszystkim moda i sztuka, a kluczowymi wartościami – samorealizacja i rozwój. Zwolennik marki COS lubi również m.in. Vogue Paris czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej – powiedział Wojciech Brzeski, dyrektor ds. SM i e-commerce Sana Consulting.

– Natomiast codzienność fana marki Cropp jest mocno osadzona w teraźniejszości. Profil tej grupy zbudowany jest wokół zabawy, humoru i wolności. Wśród polubień amatorów brandu Cropp widzimy chociażby Demotywatory, MTV czy Frugo – dodaje Wojciech Brzeski.

Taki podział ma istotne implikacje dla sprzedaży tradycyjnej, m.in. dla stylu komunikacji personelu z klientem w salonie marki, a także w dziedzinie handlu e-commerce – m.in. dla kontekstowej prezentacji produktu czy stosowania techniki „sprzedaż obrazem”, kierowanej do kobiet.

Reklama

SCF 2017 Spring 1-15.12.2016